[OT] Jaki filesystem na pendrive?

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Nie, 19 Sty 2014, 10:59:39 CET

Zapytanie pozornie może się wydawać lamerskie, ale obawiam się, że
niekoniecznie... Chodzi mi o to, na jaki filesystem sformatować pendrive o
pojemności 32GB, żeby:

1. Był przenośny - dane muszą być dostępne zarówno spod Linuksa (nasze PLD),
jak i Windows (XP i 8) bez żadnych dodatkowych sterowników, w trybie RW. EXT-y
nie są obsługiwane przez Windows, więc tutaj odpadają.

2. Obsługiwał pliki o rozmiarze powyżej 4GB (np. obraz ISO dysku DVD). Tutaj
odpada np. zwykły VFAT (FAT32) bo nie obsługuje plików o rozmiarze powyżej
4GB, przez co nie da się nagrać np. obrazu DVD.

3. Był jak najbardziej niezawodny. NTFS obsługiwany przez NTFS-3g toretycznie
przechodzi przez 1 i 2, ale jest dla odmiany bardzo zawodny - sformatowałem
tak pendrive, nagrałem dane pod Linuksem (odmontowałem dysk) i... pod Windows
ich nie widać. W drugą stronę też tak się zdarzyło - danych nagranych pod
Windows nie widziałem pod Linuksem. Mogę go użyć do odczytu danych z partycji
Windows na dysku w laptopie, ale staram się niczego nie nagrywać w obawie o
stratę danych.

Jakie są inne opcje? extFAT? Tego nigdy jeszcze nie zdarzyło mi się użyć,
nawet nie wiem, jak pod to sformatować dysk...