RAID convert

Adam Osuchowski adwol w zonk.pl
Pią, 4 Gru 2015, 17:23:49 CET

Grzesiek Sójka wrote:
> Mam w tej chwili RAID5 na sd[abc]2. Dostałem kolejny dysk i chciał bym
> skonwertować to wszystko do RAID5 na sd[abcd]. Czyli z jednej strony
> rozciągnąć raida z partycji na całe dyski a z drugiej dołożyć jedno
> urządzenie. Czytałem ale mam trochę mętlik. Jeśli macie doświadczenie to
> doradźcie mi co po kolei zrobić.

Kolejny dysk do RAIDa możesz dołożyć prosto dwoma komendami:

# mdadm -a /dev/md0 /dev/sdd2
# mdadm -G /dev/md0 -n4

Co do przeniesienia danych z sd[abcd]2 na sd[abcd] to tu jest trochę
zabawy. Można np. zdegradować aktualnego RAIDa do dwóch dysków:

# mdadm /dev/md0 -f /dev/sdc2
# mdadm /dev/md0 -r /dev/sdc2

Potem zrobić nowego RAIDa z sdc i sdd z jednym zadeklarowanym brakującym:

# mdadm -C /dev/md1 -l5 -n3 /dev/sd[cd] missing

Przegrać dane z /dev/md1 na /dev/md0, a potem skasować /dev/md0 i odzyskane
dyski dołożyc do /dev/md1 w ten sam sposób, który napisałem na początku.

Pamiętej tylko, że to jest trochę jazda bez trzymanki, a celowe degradowanie
RAIDa spowoduje, że gdy Ci wystąpi jakiś problem w trakcie kopiowania
(włącznie z np. padem zasilania) to masz po danych. IMHO lepszym pomysłem
jest przgrać to na chwilę na jakiś trzeci dysk/wolumen, skasować oryginalnego
RAIDa, założyć nowego od zera i wrócić z danymi.