Kernel 4.7.0 a Display Port - przestało działać - ktoś? coś?

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Nie, 14 Sie 2016, 22:11:23 CEST

Dzisiaj chciałem puścić córce film z laptopa na monitorze podłączonym przez
przejściówkę DP->VGA (Dell E7250, grafika Intel HD 5500). Na co dzień tego
kompletu używam do pokazywania prezentacji studentom i zawsze toto działało. A
dziś - nie. Po prostu nie widać urządzenia, X-y nie reagują na podpięcie
przejściówki, xrandr nie pokazuje trybów dla zewnętrznego urządzenia. Nie
działa ani po podpięciu do działającego już komputera, ani uruchomienie
systemu z podpiętą przejściówką.

Po krótkim śledztwie doszedłem do tego, że winny jest kernel 4.7.0 - na 4.6.4
wszystko działa jak należy. Nie ma również problemu z monitorem podłączonym do
stacji dokującej po DVI. Kernel 4.7.0 wrzuca przy tym do logów taki komunikat:

[    2.046126] [drm:intel_dp_start_link_train [i915]] *ERROR* failed to train
DP, aborting

Czy ktoś mający podobną architekturę może to potwierdzić? Zerknąłem w zmiany w
module i915 -w ostatnim kernelu i jest tego dużo, aczkolwiek zmiany albo
dotyczą architektury Kabylake (mnie nie dotyczy), albo wydają się nie mieć
związku - z wyjątkiem c71d4d58981bed3366769ef5cf1f20e588fe16d0
https://git.kernel.org/cgit/linux/kernel/git/torvalds/linux.git/commit/?id=c71d4d58981bed3366769ef5cf1f20e588fe16d0
aczkolwiek ta zmiana jest na tyle trywialna, że wydaje się, że to nie to.
Ale...