Nie można zmienić hasła?

Jacek Osiecki josiecki w silvercube.pl
Nie, 4 Kwi 2021, 23:04:23 CEST

Hej,

na świeżo postawionym PLD mam problem z ustawieniem hasła dla dowolnego konta, w tym i roota:

root w alpha ~> passwd
Zmiana hasła dla root.
Nowe hasło:
Proszę ponownie wpisać nowe hasło:
passwd: Błąd podczas modyfikowania tokenu uwierzytelniania

Równocześnie w /var/log/secure pojawia się:

Apr  4 23:02:45 alpha passwd[32082]: User root: Błąd podczas modyfikowania tokenu uwierzytelniania
Apr  4 23:02:45 alpha passwd[32082]: password change failed, pam error 20 - account=root, uid=0, by=0

Z reguły to oznacza problemy z PAM. Sprawdziłem jak wygląda /etc/pam.d - nie widzę najmniejszych zmian w stosunku do tego
co mam na innych systemach… więc pewnie problem leży gdzieś indziej.

Jakieś pomysły? Gdzie szukać?

Pozdrawiam,
—
Jacek Osiecki