kde4*

Patryk Zawadzki patrys w pld-linux.org
Pon, 23 Mar 2009, 00:10:17 CET

2009/3/22 Bartosz Świątek <shadzik w gmail.com>:
> Nie wiem czy to co arekm zmienił faktycznie pociągnie nowego Qt przy
> instalacji, bo jest to tylko BR... natomiast jeśli nie, to nie miej do
> mnie pretensji o to jak działa RPM. Jeśli tak to super bo o ile dobrze
> pamiętam, nie dopisujemy Requires jeśli Requires brane jest
> automatycznie z wersji soname i ustawionego BRa.

To nie wina rpm. rpm nie ma skąd się dowiedzieć, że dwie biblioteki z
tym samym soname (identyczna nazwa pliku) zawierają różne zestawy
symboli. W takich przypadkach podaje się jawnie Requires z wersją >=
x.

> A ja nie wymagam od kogoś, żeby upgradował sobie postfiksa bo wyszło
> nowe kde4, ale skoro PLD nie jest dla lameriady (co w wątku o naszej
> wuwie, było powtarzane parę razy) to chyba taki user domyśla się, że
> kde4 jest zależne od Qt, bo w nim jest pisane, i upgrade Qt jest
> zalecany przy upgradzie kde4.

PLD powinno być tak zrobione, żeby nie dało się popsuć zależności bez
używania --force i --nodeps.

> Dla przykładu podam znowu glibca, którego też nikt jawnie nie wymaga,
> a jak jest nowy, i przebudowywanych jest X paczek, a ktoś robi upgrade
> tylko tych paczek bez glibca i mu nie działa, to do koga ma mieć
> pretensje?

glibc zmienia soname przy łamaniu binarnej zgodności. Dodatkowo jest
to zły przykład, bo masa pakietów jawnie wymaga nowej wersji glibc
(albo konfliktuje ze starą), bo co jakiś czas zmienia się zestaw
obsługiwanych locale.

> Iść dalej czy już rozumiesz o co mi chodzi? Bo kolejnym przykładem
> jest db4.x i poldek i rpm i to że po upgradzie rpma nagle nic nie
> działa bo ktoś nie zupgradował sobie db4.x... ;)

To też nie jest żaden przykład, bo poldek i rpm nie są ze sobą
zlinkowane. Poldek ma swój kod do ładowania /var/lib/rpm, a rpm ma
swój. Jeśli korzystają z różnych wersji biblioteki db, to nie ma prawa
działać. Nigdy nie zobaczysz wtedy błędu linkera, zobaczysz błąd db,
który nie potrafi otworzyć zbyt nowego formatu pliku.

--
Patryk Zawadzki