[OT] do znającego się na hardwarze pytanie mam... [długawe]

Bobby Spark sparky w sparky.homelinux.org
Sob, 12 Lut 2005, 11:03:48 CET

problem wygląda następująco:
mam dosyć "wypasiony" komputer, czyli trochę jest w nim sprzętu:
płyta główna VIA K7VZA, z prockiem athlon xp 2GHz
karta graficzna, akcelerator voodoo 1, kontroler USB 2.0 na PCI, tuner
TV, karta sieciowa; 2x HDD, dvd, cdrw; trochę peryferiów włączając
skaner zasilany z usb

a problem wygląda naztępująco:
jak procek nie jest obciążony na 100% to komp chodzi gorzej i wolniej
niż obciążony, do tego stopnia że do scryptów startowych sobie dodałem:
# nice -n 19 burnBX
(dla athlona powinno być burnK7, ale nie chodzi o to żeby go przegrzać
lecz o ciągłość jego pracy, burnBX się najlepiej sprawuje)

a jakieś przykłady gorszego chodzenia, te bardziej namacalne to:
- dyski twarde na raid0 chodzą wolniej, łatwo sprawdzić przy hdparm, bez
  obciążenia hdparm -t daje ~40MB/sec, z burnBX daje 50MB (równo 2x
  więcej niż każdy z dysków)
- karta muzyczna burczy przy średnim obciążeniu (np jak się rusza myszką
  to to słychać)
- tuner TV bez obciążenia w ogóle nie odbiera, obraz się supełnie gubi,
  z obciążeniem chodzi super

normalnie aż sobie łindołsa zainstalowałem żeby zobaczyć i efekt
(przynajmniej z tunerem TV) jest taki sam

typuję 3 możliwości:
- przerwania się gryzą (będę musiał trochę rzeczy z kompa wyjąć,
  zobaczyć czy się poprawi)
- za słaby zasilacz (po wyjęciu trochę sprzętu się może dowiem, na razie
  nie miałem na to czasu)
- procek jest zbyt nowy do płyty gównej (czy to jest możliwe w ogóle ?
  mi się wydaje najbardziej prawdopodobne...)

aha, bo z prockiem jest tak że płyta główna jest z czasów athlonów 1Ghz
z busem na 133MHz, ale tamten mi się spalił, takich już nie mieli więc
kupiłem 2GHz lecz z busem na 266MHz (co według instrukcji od płyty
głównej ma działać, ale może tak nie jest)

uff... jak ktoś wraz ze mną dotarł do końca to może jeśli coś wie to mi
podpowie; co to może być i jak temu zaradzić; i czy to z tym zbyt nowym
prockiem jest możliwe ?

dzięki za przeczytanie i ew. odpowiedź

--
 ____  Sparky{PI] -- Przemyslaw _  ___  _  _  ..Mail,MSN  LANG...Pl..Ca..Es..En