Blokowanie ekranu i wygaszacz w KDE

Tomasz Olszewski caster w 3miasto.net
Sob, 26 Lut 2005, 15:59:21 CET

Witam wszystkich!

Zauważyłem ostatnio następujący problem związany z KDE (wszystkie pakiety mam
aktualne z ac + ready). Przede wszystkim nie działa prawie żaden wygaszacz
ekranu (w zamian mam tylko czarny ekran). Jedyne, które się uruchamiają, to
niektóre wygaszacze OpenGL-owe (nieliczne, np. Euforia). Jeśli spróbuję
natomisast ręcznie "odpalić" xscreensaver, a potem xscreensaver-command
-lock, wszystko jest w porządku, wygaszacze działają. Kłopotu nie sprawia
również podgląd jak i test wygaszaczy, które można znaleźć w ustawieniach
biurka KDE. Po odpaleniu z konsoli kdesktop_lock, otrzymuję coś takiego:

-- dla wygaszacza działającego (w tym wypadku Flux (GL)):
[tomek w dioptria tomek]$ kdesktop_lock --dontlock
X Error: BadAccess (attempt to access private resource denied) 10
  Major opcode:  2
  Minor opcode:  0
  Resource id:  0x2800005

-- dla wygaszacza niedziałającego (Euler2D):
[tomek w dioptria tomek]$ kdesktop_lock --dontlock

X error in euler2d:
X Error of failed request:  BadWindow (invalid Window parameter)
  Major opcode of failed request:  3 (X_GetWindowAttributes)
  Resource id in failed request:  0x5
  Serial number of failed request:  366
  Current serial number in output stream:  367
[tomek w dioptria tomek]$

Co więcej, nie do końca działa też blokowanie sesji. Przy próbie odblokowania
błędnym hasłem pokazuje się bowiem komunikat: "Nie można odblokować ekranu,
ponieważ system uwierzytelniania nie działa. Konieczne jest ręczne
zakończenie procesu kdesktop_lock (pid <tutaj_pid>)." Najwyraźniej nie jest
to jednak prawda, bo jeśli wpiszę poprawne hasło, ekran zostaje normalnie
odblokowany.

Proszę o jakieś sugestie, co może być źle, jak również o potwierdzenie, że u
Was też nie działa (albo odwrotnie: że działa). A może ktoś miał już taki
problem i wie, jak sobie z nim poradzić?

--
Tomasz Olszewski