PLD łamie licencję pine'a =].

Tomasz Kłoczko kloczek at rudy.mif.pg.gda.pl
Sun Aug 25 16:50:31 CEST 2002

On Sun, 25 Aug 2002, Piotr Figiel wrote:

> Zapewniam, że całość licencji przeczytałem, nie pisałbym w przeciwnym
> wypadku.
>
> Akapit o lokalnych modyfikacjach (myślę, że do tego Pan nawiązuje)
> dotyczy właśnie lokalnych modyfikacji, czyli przeprowadzonych dla
> własnych potrzeb/ na lokalnym komputerze. W PLD paczka z pinem ma co
> prawda w numerze wersji literkę "L" ale czy w przypadku dystrybucji
> Linuxa można mówić o lokalnej modyfikacji? Chyba nie.

I uważasz że jesteś osobą która jest w posiadaniu właściwej wykładni ? :)

> Jeśli chodzi o akapit tóż przed moim cytatem dotyczy on oryginalnych
> źródeł, jego uzupełnieniem jest akapit kolejny (pierwszy z zacytowanych
> przeze mnie).

Przypadki jasne pod względem parwnym to: treść licencji mówi kiedy można
coś robić i wtedy wszystko to co nie podpada pod wymieniona listę jest
zakazane. Drugi jest taki, że treść licenji mówi kiedy nie można czegoś
robić wtedy wszydtko co nie podpada pod wymienione punkty jest dozwolone.

W treści licencji masz:

"Redistribution of this release is permitted as follows, or by mutual
agreement:
(a) In free-of-charge or at-cost distributions by non-profit concerns;
(b) In free-of-charge distributions by for-profit concerns;
(c) Inclusion in a CD-ROM collection of free-of-charge, shareware, or
non-proprietary software for which a fee may be charged for the
packaged distribution."

Czyli masz wymienione tu warunki po spełnieniu których *można*
dystrybuować. Jakoś nie widże żeby to co jest w PLD łamało powyższe.
Zwracam tu uwagę na słowo "this" w pierwsym zdaniu kytóre odnosi sie do
treści wcześiejszej w której mamy:

"Local modification of this release is permitted as follows, or by
mutual agreement: In order to reduce confusion and facilitate
debugging, we request that locally modified versions be denoted by
appending the letter "L" to the current version number, and that the
local changes be enumerated in the integral release notes and
associated documentation."

Czyli jeżeli nawet nazywa się to "locally modified" to po spełnieniu tych
trzech punktów można robić z tym to co licencja gewaramntuje czyli można
redystrybuować pakiet. Co robi praktycznei *każda* dystrybucja po za
Debianem.
Jakoś nie słyszałem żeby ktokolwiek się przyczepił do RH, MDK czy
Slackware czy jakiekolwiek innej,m że robia cos tu nielegalnie (nie
wliczam w to głosów ludzi związanych z Debianem którzy wobec milczenia
ludzi z UW zdają się twierdzić że wiedża o co tu chodzi :). Mówiąc inaczje
jeżeli sami właściciele programu nie mają nic przeciwko temu co jest
robione praktycznie pzrez wszystkich (od comanjmniej ośmiu, dzieiwęciu
lat) to najwidoczniej po mimo może nie za bardzo jasno sformułowanej
treści licencji to jest właśnie to na co zezwalają innym :)

> Sprawa licencji pine'a została przedyskutowana już jakiś czas temu na
> listach dyskusjnych Debiana.
>
> Proponuję przeczytać:
> http://lists.debian.org/debian-devel/2001/debian-devel-200112/msg00961.html
> i odpowiedzi w tym wątku.

W odpowiedziach jest przykładowo:

http://lists.debian.org/debian-devel/2001/debian-devel-200112/msg00971.html

"
> [To meet these requirements it should be sufficient to call a
> hypothetical Debian package 4.43L and add the line

No - because they do not allow *distributing* such a "locally
modified" release."

Co jest oczywistą bzdurą (patrz wyżej) co potwierdza choćby także:

http://lists.debian.org/debian-devel/2001/debian-devel-200112/msg00976.html

kloczek