pyt

Łukasz J. Wielebski socrat at pld.org.pl
Tue Dec 3 10:45:49 CET 2002

Witam,

> Witam.
> Wiele dobrego słyszałem o systemach operacyjnych linux-a i jestem mocno
> zainteresowany przejściem na powyższy system. W związku z powyższym mam
> kilka pytań.
>
> Czy na tym systemie działają programy graficzne napisane dla windowsów -
> typu coreldraw, pagemaker, photoshop jeśli tak to czy nie spowalnia ich
> działania

Część tych programów (tzn. pisanych dla Windows) _może_ zadziałać pod
emulatorem Wine, ale na poważną pracę raczej bym nie liczył.
Innym rozwiązaniem jest np. uruchomienie "wirtualnych" Windowsów pod
maszyną wirtualną VMWare (jest to jednak drogie i niezbyt szybkie
rozwiązanie).

Pod Linuksa został przeniesiony Corel DRAW! w wersji 8.0 (niestety, nie
widziałem go w Polsce w sprzedaży).

Pod Linuksa istnieje natomiast świetny i darmowy program graficzny o
nazwie GIMP (www.gimp.org), który m.in. ma filtry do importu z formatu
PSD, używanego przez PhotoShop'a. Jego port jest także dostępny pod
Windows.

> Oraz czy można zakupić i wjakiej cenie (chodzi mi o pełną wersję
> instalacyjną wraz z podręcznikiem użytkownika-najlepiej w języku
> polskim) któryś z systemów i który byłby najlepszy do zastosowań
> graficznych.

Domyślam się, że pisząc "system" miał Pan na myśli Linuksa.
PLD Linux - którego rozwijamy - jest dostępny za darmo. Dokumentacji
(zarówno w języku polskim, jak i angielskim) może Pan szukać pod adresem
www.pld.org.pl
Na dzień dzisiejszy nie jest jeszcze dostępna dokumentacja drukowana dla
PLD Linux.

> Pozdrawiam: Piotr Jurkowski

Pozdrawiam,

Łukasz J. Wielebski