DP: Wagony

Wto, 25 Sie 1998, 11:09:10 CEST

#define DP "Do Przedyskutowania"

"Wagony .. o co mu chodzi ?"

Sam nie wiem jak to nazwać ale mam propozycję pewnego schematu pakietów,
które będą ciekawą IMHO cechą tego co robimy.

"Ab owo" czyli "od jajka" (od początku) jak mawiali Rzymianie.

W tej chwili mamy zaplanowane dołączenie dwuch rzeczy, które ciężko się
będą integrować z całością pakietów. Chodzi o kerberosa i qmaila. Oba
hasła wiąża się nie z pojedynczym pakietem ale z całymi grupami.

W przypadku kerberosa trzeba podmienić util-linux, dodać samego kerberosa
i wiele innych pakietów powinno być dokonfigurowanych/przekonfigurowanych
pod kontem kerberosa (XFree86, klienci poczty i kilka innych). Z qmailem
jest bardzo podobnie. Zainistalowanie qmaila powinno wywalić z systemu
automatycznie inne aplikacje SMTP, a dodatkowo aplikacje klienckie też
muszą byc inaczej konfigurowane pod kontem qmaila i też, żeby wszystko się
nie skaszaniło pewne pakiety powinny być zainstalowane w innej
(zmienionej) wersji.

Tak się zastanawiałem i zastanawiałem jak to ładnie ugryźć i nie znalazłem
dobrej metody jak to zintegrować. A skoro nie znalazłem metody na
integrację, to naturalną konsekwencją było pojawienie się pytania "a po co
to wogóle integrować na wcisk ?".

Zaraz pojawiło się pytanie "No dobra, to w takim razie jak to ugryźć ?".
Otóż zamiast integrować proponuję żeby wykorzystać pewne własności
pakietów w postaci rpm-ów. Otóż jeżeli np. będziemy mieli pakiety
zauważyć, że wykonanie upgrade'u pakietem pine-*-*qumail.*rpm wykona się
bezboleśnie. Jeżeli jeszcze do samego pine (normaolego doda się w specu
"Conflict: qmail" to zagwarantuje to to, że obie grupy pakietów nie
zostaną pomieszane w przypadku nieudonie ykonywanego upgrade'u. Ten sam
schemat można zastosować do pakietów skerberyzowanych.

Czyli mieli byśmy już co najmniej dwie paczki pakietów, które byłyby
dostarczane w postaci osobnych całości (łaty .. wagonu ? Może ktoś ma na
to jakąś inną bardziej nośną nazwę ?) do standardowej dystrybucji.  Były
by to paczki z rewizjami:

- *qmail
- *kerb5 (może też *kerb4 - tutaj nawet dało by się tak zrobić przy
          okazji żeby po zainstalowaniu *kerb4 ładnie wychodził upgrade do
          kerb5, bo "*kerb4" < "*kerb5" ;).

Co na to reszta ?

(nie wiem czy jasno opisałem o co mi chodzi, bo całość jest oparta o
pewien niuans działania rpm-a ?)

Jak to się ładnie zrobi to całość będzie przypomiać układankę z obrazem
Mony Lizy (chyba tak to się pisze) pasującą na wcisk ale po podnienieniu
części elementów będzie można zmienić Monie uśmiech z tajemniczego na
ironiczny lub zrobić żeby w uśmiechu pokazała zęby (ponoć chorowała na
kiłe i dlatego nie chciała pokazać zębów, bo wtedy stosowano pewien lek
oparty o rtęć, który silnie czernił zęby ;). A i po takiej podmianie w
całymn obrazie nie będzie widać żadnych niedopasowań/nieścisłości ;)

Wydaje mi się, że już powyższe może to być czymś co da nam sporą przewagę
nad innymi dystrybucjami.

A tak przy okazji. Jeszcze jedno. W PLD-stable założe jeszcze jeden
podkatalog o nazwie SPECS, w którym będą tylko spece. Jest z nami kgb, a z
tego co wiem to Krzysiek śsie przez modem (może być takich więcej).
Wydaje mi się, że ten ruch może paru z nas zaoszczęcić nieco impulsów.

kloczek
PS. Przypomniało mi się, że jeszcze jedną osobę trzeba dopisać:
    Marcin Bohosiewicz <marcus w venus.wis.pk.edu.pl>