FAQ (było "Informacje potrzebne!")

Rafal Czeczotka michu w amg.gda.pl
Śro, 9 Wrz 1998, 01:18:37 CEST

On Tue, 8 Sep 1998, Ziemek Borowski wrote:
[...]
> Już nie. Bo wyszedłeś z błędnych założeń. Nie wiem czy czytałeś archiwa listy
> (jak nie to marsz na http://brave.shadow.eu.org/~pagaj/ do FAQ projektu),
> ale istnieje coś takiego jak Linux FHS i FSSTND. To one wyznaczają podział
> i stukturę katalogów. (nie zaś jakieś objaśnienia z opisu systemu jakim
> jest SAG. Przy czym my nie trzymamy się ani jednego ani drugiego,
> balansując pomiędzy nimi (osobiście uważam, i w swoich pakietach (tych
> w miarę w RedHacie nie zakorzenionych) stosuję FHS
> (http://www.pathname.com/fhs/2.0/fhs-toc.html)).
[...]

Ściągnięte przez mnie archiwum listy ma 1.3MB, co nie jest specjalnym
problemem. Problem przy czytaniu stanowi to, że większość tytułów ma
postać typu "Re: info:mc.spec -devel" i co gorsze często zawarte w nich
informacje są luźno związane z tytułem (szczególnie gdy wątek się
rozwinie) a często dotyczą innych, istotnych, zagadnień (bardzo to
utrudnia "świeżakowi" szybkie i systematyczne zapoznanie się z projektem).
Niewątpliwie taką próbą jest zalążek FAQ i "regularny" biuletyn Kloczka,
jednak z mojego punktu widzenia (jak pisałem powyżej "świeżaka") zakładają
one implicite pewien poziom wiedzy (nie tylko ogólnej, co oczywiste, ale
także o PLD).

Dodatkowo mam wrażenie, że większość uczestników listy jest związana
z tym projektem od dawna, są w niego bardzo zaangażowani (jednak nie jest
nas aż tak dużo, z pewnością przyda się więcej; pozwoliłem sobie policzyć
ilość osób piszących na pld-list -- 25). Samo to nie stanowi problemu,
jednak projekt się rozrasta, jakieś udokumentowanie jest, ale jest dość
wyrywkowe (choć oczywiście sytuacja cały czas ulega zmianie (na lepsze),
rozumiem także, że większość rzeczy jest jeszcze w trakcie "docierania"
i z pewnością wkrótce zostanie ustalona i opisana). Jednak istnieje
niebezpieczeństwo, że już wkrótce powstanie "przepaść", która może
utrudnić/uniemożliwić dołączanie się do projektu innych ludzi (po prostu
większość odjedzie, kiedy zobaczy same nagłówki postów), tym bardziej, że
przecież nie każdego stać na poświęcenie całego swojego swojego wolnego
czasu dla PLD (co wcale nie oznacza, że taka osoba nie może okazać się
pomocna). A przecież dystrybucja (szczególnie zlokalizowana) to nie tylko
"spece" ale także tony dokumentacji do tłumaczenia a nie podejrzewam aby
ludziom robiącym pakiety chciało się na dłuższą metę zajmować
tłumaczeniami (poza tym do tego trzeba trochę więcej osób niż 25).

Proponuje więc zrobić FAQ dla "początkujących" (dla zupełnie zielonych,
którzy po prostu chcieli by przetłumaczyć kawałek docy, jak i dla
zaawansowanych, którzy mają już dość duże doświadczenie z Linux/Unix'em,
potrafią programować lub mają jakiekolwiek inne przydatne cechy).
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że jeśli taki dokument miałby powstać, to
właśnie zgłosiłem się "na ochotnika" (przy okazji będę musiał przejrzeć
archiwum listy i zapewne wyjaśni mi się parę rzeczy). W tym dokumencie
chciałbym zawrzeć bardzo ogólne zasady przyjęte przy tworzeniu tej
dystrybucji (coś więcej niż opis konstrukcji "specy"). Jednak obawiam się,
że sam nie będe w stanie tego dokończyć, po prostu nie wiem wszystkiego.
Proponuje więc, że przekopię się przez archiwum, napisze "draft", jednak
później ktoś musiałby pomóc mi go "wyprostować" (jakiś ochotnik???).

P.S. Jak zwykle mam nadzieję, że nie zrzędzę :)
P.S. To by było na tyle, idę się wyspać...

--
Rafał Czeczótka <michu w amg.gda.pl>
http://www.amg.gda.pl/~michu/