Sugestie

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk qrczak w knm.org.pl
Pon, 21 Wrz 1998, 20:14:46 CEST

On Thu, 17 Sep 1998, PaGer wrote:

> 4. rc.d. Ogólnie mówiąc nie podoba mi się wpieprzanie tam wszystkiego co
> wlezie.... Nie lepiej zrobić tak jak w Slacku (tzn. po jednym pliku na
> każdy runlevel + kilka na np. init sieci itpd)?

Proszę, pozostawmy tak, jak jest w stylu SysV. Tylko tak da się wygodnie
i pewnie _automatycznie_ dodawać i usuwać serwisy. Właśnie kłócę się o to
na pl.comp.os.linux.

			*	*	*

Pytanie bardziej ogólne: W jakim stopniu nasze pakiety mają być
kompatybilne z RedHatem i vice versa? IMHO byłoby fajnie, gdyby dało się
wygodnie zapgrejdować działającego RedHata do PLD, zamiast instalacji od
zera, a i możliwość instalacji naszych pakietów na RedHatach i odwrotnie
na pewno będzie wygodna dla ludzi. Zatem tam gdzie nie ma wyraźnych
przeciwwskazań, chyba należałoby się trzymać redhatowskich konwencji
dotyczących różnych katalogów, jeśli od tych konwencji zależy poprawność
instalowania wielu pakietów. Na przykład /etc/profile.d, /etc/rc.d czy
/etc/cron.*ly.

Z tego powodu nie podoba mi się pomysł tłumaczenia hierarchii grup RPMa na
inny język, jeśli ta hierarchia miałaby _zastąpić_ redhatowską. Chyba żeby
to było inaczej: wiele rzeczy w KDE (np. główne menu) ma wersje w różnych
językach, tłumaczone dynamicznie w zależności od preferencji, a nie
wpisane na sztywno: np. w katalogach tworzących główne menu są tam pliki
.directory zawierające tłumaczenia nazw podmenu, a i skróty do programów
są plikami tekstowymi zawierającymi m.in. nazwy w różnych językach. Może
należałoby podpowiedzieć gościom od RPMa, żeby umożliwili definiowanie
zlokalizowanych nazw grup: po pierwsze żeby gdzieś można było zapisać
tłumaczenie całej hierarchii podstawowych grup, a być może i po drugie,
żeby dany pakiet wraz z utworzeniem prywatnej grupy mógł określić jej
nazwy w różnych językach? Tyle że trzeba by wtedy jakoś rozwiązywać
konflikty.

Czego ogólnie nie cierpię: wersji czegokolwiek przystosowanych do jakiegoś
obcego języka, ale na sztywno do jednego. Na przykład rxvt ze specjalnymi
opcjami do greki, mailto-hebrew, specjalnej wersji ispella do języka
rosyskiego, specjalnej wersji TeXowego programu tworzącego indeksy
przystosowanego tylko do języka polskiego... Jeśli tylko się da, powinno
być ogólnie, z możliwością łatwego dodawania innych języków. Chyba rzadko
kiedy się nie da.

Wystarczy, że mamy powody do narzekania, że prawie wszędzie ISO-8859-1
jest wyróżnione, a reszty albo nie ma, albo trzeba na około. Mamy robić
ten sam błąd, tylko w drugą stronę, żeby następni narzekali, że to jest
_tylko_ po polsku, niekompatybilne z niczym innym? Czy każdy naród
koniecznie musi mieć osobne dystrybucje, nadające się tylko dla niego?
Niech to będzie przykład, że Polak potrafi zrobić porządnie. Niech zawiera
wszelkie potrzebne dodatki do polskiego (np. słownik), ale tak, żeby
ewentualne przerobienie na inny język nie wymagało przebudowania każdego
pakietu, a w ogóle to żeby na inny język się nie przerabiało, tylko żeby
inny język mógł być _dodany_. Nie na darmo jest gettext i wielojęzykowe
opisy w RPMie. Podstawą cały czas jest angielski, tego się już nie zmieni
- wystarczy, żeby w porządnych rozwiązaniach ten angielski mógł być ukryty
na dnie, niewidoczny dla użytkownika, kiedy nie trzeba. I tak będzie
wyłazić w nazwach poleceń czy katalogów (chyba że i to zmienimy: będzie
`kot /zmień/log/komunikaty | mniej', programy zidu korzeń, sosna, puszka,
`pod nnsz' (man bash), łali, biblc-*.źród.rmp i `zrób zObraz' :-) ).

A moje dwa pakiety (konwert i fonty) mają polskie nazwy, bo jako _nowy_
program to i tak nie ma znaczenia - nazwa programu jest nazwą własną,
która w tych przypadkach i tak jest chyba bardziej zrozumiała dla
angielskojęzycznych niż grep, inn czy ghostscript. Tutaj polska nazwa
jest znakiem szczególnym - bezpośrednie tłuamczenia na angielski dałyby
za bardzo "ogólne" nazwy, z niebezpieczeństwem konfliktów.

Trzeba wiedzieć, co można tłumaczyć, czego nie, a gdzie jest wszystko
jedno.

--
 __("<   Marcin Kowalczyk * qrczak w knm.org.pl http://qrczak.home.ml.org/