Uwagi i takie inne

Wto, 22 Wrz 1998, 16:22:46 CEST

On Tue, 22 Sep 1998, Arkadiusz Miśkiewicz wrote:

> Kilka moich uwag, pytań itp.
>
> * Programy użytkowe wymagające X Window - /usr/X11R6 z podkatalogami.
> Ale na zasadzie RH czy Debiana ? Tzn np. pliki z komunikatami (Uniforum)
> lądują tak jak w RH do /usr/share/locale/XX czy może tak jak w Debianie do
> /usr/X11R6/share/locale/XX ?

Jeżeli przyjrzałbyś się temu co jest w tej chwili w stable, to dokładnie w
tej chwilki odpowiada to schematowi Debiana, któremu nie przyglądałem się
wcześniej ale dla mnie było logicznym, że wszystko co Xowe w tym i pliki
komunikatów powinno być w /usr/X11R6/ i to tylko dlatego zeby można było
to łatwo odseparować w osobny wolumen bez przeciązania reszty /usr lub / o
ile /usr nie jest już w osobnym wolumenie.

Powyższe trzeba by to zapisać w zaleceniach żeby nie było niejasnoiści.

> Co to /lib/mosules ??? Do czego ten katalog ma być ?

Literówka do poprawki.

> W filesystem IMHO powinien byc poza /mnt/floppy takze /mnt/cdrom

Powyższe w takim razie trafi do pakietu filesystem o ile jeszcze tego tam
nie ma.

> Następnie: co z /var ??? Coś tam będzie ? Domyślam się, że /var/spool tak jak
> w RH. Przydało by się dokładniejsze opisy w dokumentacji developerskiej.
>
> Na cenzorze w PLD-stable jest gnome-admin-0.27-2.src.rpm zawierający
> NIEPRZETŁUMACZONY gnome-admin.pot.
> ImageMagick-4.1.0-1.src.rpm - nie ma podanej grupy (Group) oraz nie ma
> polskiego Description... ooo patrzę w HEADER i tam nie ma pl description
> ale w specu jest. Dziwne.

Zaraz przejrzę.

> ORBit-0.2.1-1.src.rpm - nie ma pl description ani summary
> X11R6-contrib-3.3.2-3.src.rpm - j/w
> Xaw3d-1.5-1.src.rpm - nie ma pl description choc summary jest. I to jest
> właśnie złe. Jeśli już ktos tłumaczy Summary to niech i przetłumaczy

[..]
> Angielski descritption sie NIE WYSWIETLA jeśli istnieje Summary(pl) a nie m
> a descritption -l pl (wogole powinni poprawic to w samym programie "rpm")

OK. Zgłoszę Troyanowi.

Resztę uwag bedę dzisiaj poprawiał i przeglądał.

[..]
> IMHO wygląda to brzydko. Pozatym po co pisać PLD 0.01 ??? Przecież w tym wypadku
> wersją jest sama nazwa "Tornado"

To 0.01 będziza tydziń o jeden numerek wyżej i jest po to żeby odróżnić w
prosty sposób po polu dystrybucji z którego budowania to jest. Może masz
jakiś inny pomysł jak to rozwiązać ?

> Ogólnie lepiej by było:
> Vendor: Polish Linux Distribution Team

Czasami Vendor ma już konkretne wypełnienie na poziomie speca.

> czy ewnetualnie:
> Vendor: PLD Team <jakis w oficjalny.mail.pl>
> (to taka uwaga-propozycja dla rekompilujących pakiety)
> Co prawda nazwa "Tornado" mi się niezbyt podoba. Po pierwsze kojarzy mi się z
> proszkiem do prania (bez obrazy) i jest mało "polska". Nie lepiej były by dać
> nazwę "Orzeł", "Żmija", "Grom" czy jeszcze jakąś inną?

Dla mnie nazwa jest obojętna i jestem w stanie zgodzić się na cokolwiek co
będzie akceptowane przez resztę większość.

> Ponadto katalog BuildRoot powinień być we wszystkich pakietach jednakowy
> (chodzi mi o /var/tmp/a_dalej_zależnie_on_nazwy_pakietu_czyli_normalnie). Tzn
> proponuję /var/tmp (po prostu przy nieudanej rekompilacji rpma wszystkie śmieci
> będą tylko w /var/tmp dla wszystkich pakietów). W RH część ma BuildRoota w
> /tmp, a część w /var/tmp i bywa że robi się smietnik. No ale z drugiej strony
> sprawę powinien rozwiązać program "tmpreaper". Nie pamiętam czy na RH jest on
> standardowo w dystrybucji ale w Debianie jest i spisuje się ślicznie :)

Jak to działa ? Chodzi o zasadę ? Moim zdaniem nie jest ważne czy będzie
to /tmp czy /var/tmp tylko to, żeby było wszędzie jednakowo co w sposób
jednoznaczny umożliwi przyszykowanie wszędzie systemu do przeciążenia
jednego czy drugiego tmp.

> Co do tworzenia plików spec. IMHO w sekcji source powinno się podawać adres
> polskiego mirrora: np. ftp://sunsite.icm.edu.pl/pub/Linux/sunsite/system/daemons/cron/%{program_name}-%{program_version}.tar.gz (pakiet anacron)

Nie. Tutaj *zawsze* ma być primary site.

> Pozatym "Release" ma być numerowane od zera jako pakiet dla PLD czy moze
> Release_PLD = Release_tego_co_pierwszy_zmejkowal_rpma + 1 ?

Tutaj to zależy od tego co jest oglnie dostępne w RH. Jeżeli dasz rewizję
niższą niż w RH to utrudnisz przejście RH -> PLD.

> No i naistotniejsze IMHO. Czy PLD jeśli chodzi o pakiety będzie ala RH
> czy ala Debian. Konkretnie chodzi mi o to czy w dystrybucji będzie
> dostępnych kilka np. mailerów sendmail, qmail i zmailer a user
> wybierze którego chce używać (tak jest w Debianie) czy może z góry
> będzie narzucony dany mailer (to samo dotyczy innych programów - nie
> tylko mailerów) ?

Powinno byc kilka i wszelkie sirodki techniczne jakimi dysponujemy na
poziomie rpm-a nie blokują tu wielości.

> AAA zapomniał bym ;) Strony manuala bendą w postaci skompresowanej (gzip,
> bzip2) czy tak jak w RH - normalnie, bez kompresji ? Bo aktualnie są bez
> kompresji a IMHO to strata miejsca na dysku (niewielka ale zawsze).

W postaci nie skompresowanej. Dalczego ? Ano dlatego, że na wykończeniu są
modyfikacje w rpm-ie które umożliwią wydzielenie wszystkich manów czy
innych plików w osobną grupę po to żeby można było na grupie plików
wykonać jakąś operację, np. skompresowanie gzipem czy innym i naliczenie
nowych sum kontrolnych w bazie.

> Ponadto jeśli do programu brakuje strony man w miarę możliwości Packager
> powinien jakąś napisać a jeśli nie chce mu się ;) to powinień zrobić symlinka
> do np. /usr/man/manX/nieudokumentowane.X czyli tak jak to jest w Debianie.

Na pewno nie symlink tylko
$ echo ".so nieudokumentowane.X" > <plik>.X

Powyższe umozliwi skompresowanie <plik>.X. Wszystkie symlinki z /usr/man
czy /usr/X11R6/man powinny definitywnie zostać usunięte i w pakietach
jakie są teraz w stable takich knotów już nie ma.

> nieudokumentowane.X do strona w stylu: Ten program nie ma jeszcze
> strony manuala. Nie zglaszaj tego jako błąd - juz zostalo to zgloszone. Kiedy
> ktos zrobi mana to go tu wrzucimy itp. itd.). BTW: proponuje używanie polskich
> nazw (nieudokumentowane.X).

> Pozatym pliki w /usr/doc/$PAKIET/ POWINNY być skompresowane, a to dlatego, że
> /usr/doc zajmuju w sumie sporo miejsca. Po co sie ono ma marnować :)

To wszystko też może poczekać na dorobienie grup i iteratorów na poziomie
rpm-a. Ktoś dla czybkości może chcieć mieć wszystko w postaci
nieskompresowanej.

> Należało by poprawić wszystkie pakiety które wrzucają tam nieskompresowane
> pliki. Oczywiście nie dotyczy to dokumentacji, która składa się z kilku plików
> html (np. manual.html, manual1.html, manual2.html) a to dlatego, że pomiędzy
> nimi są napewno utworzone odnośniki i gdyby te strony były skompresowane nie
> dało by się po nich "wędrować".

Jeżeli odpowiedni skonstruujesz iterator korygujący zawartość html-i to
będzie można to także kompresować.

> developerskiej PLD.
>
> PS1> Sorki, że tak namieszałem ale produkowałem w domqu rpma z anacron i
> notowałem w jakich sprawach mailnąc do Was :)

Acha czyli u Ciebie teraz jest to na stole :)
To ja poczekam :)