info: console-tools

Marcin 'Qrczak' Kowalczyk qrczak w knm.org.pl
Wto, 22 Wrz 1998, 19:43:36 CEST

On Tue, 22 Sep 1998, Jacek Konieczny wrote:

> Nie lepiej wstawić to do prompta ($PS?). Ja tak mam i dzięki temu żaden
> reset nie jest mi groźny.

Prawda, tak też można. Z tym że pozostaje problem z wykrywaniem, czy nie
jesteśmy przypadkiem w jakimś dziwnym terminalu, kiedy to nie należy
niczego ustawiać albo tylko nie ma po co.

No i, hmm, "nie jest groźny" - ale i nie pomoże, jeśli jest załadowane
jakieś zwalone mapowanie i chcemy użyć reset, żeby doprowadzić terminal
do stanu używalności :-)  Tylko prompt się wtedy poprawnie wyświetli.

Niezależnie od tego, zamiast sprawdzać, czy `tty` =~ m|^/dev/tty[0-9]*$|,
można by sprawdzać, czy $TERM == "linux".

No i mam cztery możliwości (w profile albo w $PS1, `tty` albo $TERM)
i nie wiem, na co się zdecydować...

> A co do tego, czy użytkownik sobie życzy przełączania terminala, to może
> by wprowadzić jakąś zmienną, ustawianą w ~/.bash_profile?

IMHO to jest jednoznacznie wyznaczone przez to, czy jest załadowana jakaś
mapa przekodowań (zamiast pozostawienia domyślnej ISO-8859-1). Jeśli jest
załadowana, to nie po to, żeby z niej nie korzystać, zwłaszcza że nie
pasuje do fontu (dziura w niebie się nie stanie, ale i tak nie wyświetlą
się odpowiednie znaki) - a jeśli nie jest, to nie ma co jej uaktywniać.
consolechars automatycznie aktywuje mapę użytkownika, jeśli ją właśnie
załadował - tyle że nie może czuwać nad nią później.

Zdecydowanie się na pozwolenie chcenia albo niechcenia ogonków przez
indywidualnego użytkownika powinno nie tylko umożliwiać wybór dowolnej
mapy zamiast jednej z dwóch: ISO-8859-1 albo taką-jaką-ustalił-admin, ale
i pozwolić wybierać dowolne fonty. To jednak każdy może sobie załatwić
indywidualnie, odpalając console-chars po zalogowaniu się (ze skutkiem
ubocznym, że użytownicy zalogowani po nim usiądą przed fontem przez niego
pozostawionym), a innej możliwości nie widzę - szkoda ładować font po
każdym zalogowaniu się. Jeśli więc odgórnie jest jeden font, który każdy
może sobie zmienić we własnym zakresie, to tak samo powinien być
potraktowany wybór zestawu znaków.

Ale jest jeden problem ze wstawianiem tego do PS1. Otóż PS1 jest
(przynajmniej u mnie) ustawiany w /etc/bashrc, z następującym komentarzem:

# For some unknown reason bash refuses to inherit
# PS1 in some circumstances that I can't figure out.
# Putting PS1 here ensures that it gets loaded every time.
PS1='[\u \w]\$ '

Jeśli więc zdecydujemy się na włączenie tej sekwencji do PS1, to kiedy ją
tam dopisać??? Nie ma odpowiednika katalogu /etc/profile.d wykonywanego
razem z {/etc/,~/.}bashrc. Należałoby zrobić to w /etc/bashrc, które jest
w pakiecie bash, albo w ~/.bashrc, które pochodzi z /etc/skel/.bashrc
z pakietu etcskel... Tak więc co najmniej z tego powodu na razie musi to
pozostać w /etc/profile.d/console, czyli raz na login.

--
 __("<   Marcin Kowalczyk * qrczak w knm.org.pl http://qrczak.home.ml.org/