X11 i inne pomysly...

Marcin Dalecki dalecki w cs.net.pl
Pon, 29 Mar 1999, 10:36:03 CEST

Co sie tyczy tego co Tomek napisal ostatnio na temat
moich obeserwacji o X11 to jestem nieco "zaskoczony"
jego pamiecia. Tak dokaldnie o tym wspomianel DWA lata
temu w Warszawie, ze nie widze sensu stosowania lacza
TCP/IP w wypadku, gdy zarowno serwer jak i klient siedza
na jednej i tej samej fizycznej maszynce. Jeszcze bardziej
efektywnym mechanizmem kommunikacji niz UDP w tym wypadku
powinno byc SHM ale to juz tylko marginalne roznice...

Domyslnie serwer XFree preferuje TCP/IP. Nie wiem czemu i
po jaka cholere... Z tego co widzialem to obawiam sie rowniez
ze podobnie jak KDE w poczatkowych swoich implementacjach
rowniez GNOME bezmyslnie zostal uzalezniony od TCP/IP...
(O CORBRA o mores...)
Apropos korrekty tego rodzaju problemow w KDE to moja robota :-).
Mam tu namysli roznego rodzaju metody komunikacji pomiedzi
poszczegolnymi aplikacjami takimi jak np. manadzer plikow
i manadzer ikon itp.. Tam pierwotnie ktos bezmyslnie
zastosowal generator kodu do implementacji odpowiednich klas
komunikacyjnych.

Laty jakie przez pewien czas dos uproczywie zucalem na linux-kernel
mialy za zadanie mozliwosc kompilacji jadra z UDP ale BEZ TCP/IP.
Wowczas serwer X11 domyslnie stosuje UDP i chodzi jak buza. Bardzo
mila sprawa, jesli nie jest sie wogole podlaczonym do sieci sewerem.
Niestety ignorancja sprawila, ze obecnie nie da sie skompilowac
jadra 2.2 bez TCP/IP. (Ze mozna tak postapic z 2.0 to moja robota...).
Wielu tez twierdzilo bezmyslnie, ze taki system nie ma prawa dzialac
poprawnie, co jest bzdura... Wciaz nadal ide w zaklad ze wiekszosc
Linux-ow jest stosowanych w otoczeniu bez stalego lacza TCP/IP do
internetu.

Oczywiscie najlepszym rozwiazaniem byloby zmienic XFree, tak aby
preferowal UDP jesli sie tylko da. Odpowiednie zmiany nalezy
wprowadzic pod xc/lib/networking/*.c, a dokladniej w plikach
podlinkowanych z tego katalogu do xc/lib/Xlib. (Pisze z pamieci
a wiec nie przejmuje gwarancji za poprawnosc). Jesli ktos chce sie
tym pobawic to prosze bardzo. Ja niestety nie mam juz na tego rodzaju
rzeczy czasu. Choc jest to raczej gratka na jeden - dwa dni, jesli
zna sie programowanie systemowe a na cztery dni, jesli ma sie
ochote sie w to wglebiac... (Chyba ze PLUG chce wydac pieniadze
na odpowiednie zlecenie i wpadne w wanne bromidu ;-)

Co sie tyczy dalszych pomyslow na rozszerzenie X11 to mialem na
mysli cos w rodzaju impementacji podstawowych komponen GUI po
stronie serwera X11 zamiast recznej implementacji wszystkiego przy
pomocy bibliotek widgetow po stronie klienta.

Co sie tyczy problemow z ksh i X11 to niestety nic chyba nie poradze.
Osobiscie z kompilacja XFree-3.3.3.1 SRPM-a pochodzacego od
RedHat nie mialem zadnych problemow:

root w develop:~# ftp cenzor.zie.pg.gda.pl
ftp: connect: No route to host
ftp> bye
root w develop:~# ping zie.pg.gda.pl
PING zie.pg.gda.pl (153.19.163.230): 56 data bytes
64 bytes from 153.19.163.230: icmp_seq=0 ttl=241 time=1172.6 ms

--- zie.pg.gda.pl ping statistics ---
2 packets transmitted, 1 packets received, 50% packet loss
round-trip min/avg/max = 1172.6/1172.6/1172.6 ms
root w develop:~# ping cenzor.zie.pg.gda.pl
PING wun.zie.pg.gda.pl (153.19.40.200): 56 data bytes
64 bytes from 153.19.40.200: icmp_seq=0 ttl=49 time=1078.3 ms
64 bytes from 153.19.40.200: icmp_seq=1 ttl=49 time=1115.2 ms
64 bytes from 153.19.40.200: icmp_seq=2 ttl=49 time=1072.8 ms

--- wun.zie.pg.gda.pl ping statistics ---
4 packets transmitted, 3 packets received, 25% packet loss
round-trip min/avg/max = 1072.8/1088.7/1115.2 ms
root w develop:~# ftp cenzor.zie.pg.gda.pl
Connected to wun.zie.pg.gda.pl.
220 ProFTPD 1.2.0pre1 Server (ProFTPD) [wun.zie.pg.gda.pl]
Name (cenzor.zie.pg.gda.pl:root): anonymous
dalecki@
cd 421 Login Timeout (300 seconds): closing control connection.
Login failed.
No control connection for command: No such file or directory
ftp> ?Invalid command
ftp> ls
Not connected.
ftp>