M$ vs. PLD ? ;)

Marcin Dalecki dalecki w cs.net.pl
Pią, 26 Mar 1999, 17:40:00 CET

Wojciech Slusarczyk wrote:

> Witam,
>         Wlasnie siedze sobie pod win-3.11, ogladam wotra i inne tego typu
> rzeczy .. Vmvare dziala dobrze -- moze tak plomba w servery XFree86 coby
> poprawic wydajnosc ? Chwala sie, ze chlopaki od X'ow dadza wsparcie w
> wersji 3.4 ... Co sznowne grono developerow na to ?

Szanowne grono deweloperów zbytnio nie wie o co w tym chodzi.

Co siê tyczy wydajno¶ci X11, to mi chodzi tak naprawdê od dawna ju¿
nastêpuj±cy
pomys³ po g³owie:

1. protokó³ X11 dzia³a przez komunikacjê sieci±.
2. protokó³ X11 nie zawiera objektów o nale¿ytym stopniu abstrakcji.
3. XFree dodaje rozszarzenia tego protoko³u bez konca (i w wiekszo¶ci
bez
zastosowañ.

Z powodu 1. wydajno¶æ X11 jest raczej niezbyt piêkna.
Z powodu 2. czakali¶my z 10 lat zanim wysz³y jakiekolwiek porz±dne
biblioteki
zawieraj±ce standardowe wid¼ety do X11. Przyczyn± tego by³o, ¿e gdy
tworzono X11
to jeszcze nie by³o jako takiego konsensu na temat czegoby siê nale¿a³o
spodziewaæ
od takiej bibioteki. Zawsze mówiê ¿e X11 jest ch³amski tylko ¿e
konkurencji nie
widaæ. Najchêtniej zastosowa³bym Stalinowskie metody wobec idioty,
który koncypowa³ Xt. Jestem pod tym  wzglêdem tak brutalnie nastawiony
albowiem
pisa³em ju¿ za pieni±dze aplikacje to g. stosuj±ce. To naprawdê mêka
pañska...
Proponowa³bym mu 25 lat programowania widgetów przy pomocy Xt gdzie¶ pod
krêgiem
polarnym. (Ciê¿kie roboty fizyczne to mniejsza katorga!)

Teraz mamy:

1. Pe³ny ba³agan w ró¿norodno¶ci bibliotek widgetowych (Tk, Motif, GTK+,
Qt i co tam
jeszcze....)
2. Niezadowalaj±c± wydajno¶æ X11 w dziedzinie do której zosta³ on
dostosowany (sieæ).
3. Niezadowalaj±c± wydajno¶æ X11 w dziedzinie w której jest on
najczê¶ciej stosowany
(moja maszynka stacja bez sieci pomiêdzy klientem a serwerem.)
4. Ch³amskie czcionki pod X11.
5. Chaos w administracji kolorami (kto¶ siê zdo³a³ doliczyæ ile to jest
ju¿ ró¿nych
rodzaj±w visuali/palet itp. w X11?!)
6. Windows NT. (tak jedynym powodem sukcesu tego systemu jest brak
wspomagania
grafiki z prawdziwego zdarzenia w X11.)

Proponowa³bym jako projekt dopisanie rozsze¿eñ do *serwera* i
*protoko³u*
X11 po stronie XFree86 (dok³adniej my¶lê o XF86_SVGA) zawieraj±cych
obiekty
typu:

1. Scrollbar.
2. Rangebar.
3. Frame.
4. Drawing area.
5. Ruler.
6. Button. (Pixmap/Text).
7. Unicode font/text processing.
8. Visual with full approximation/dithering of colors on loosers
hardware.
itd. ( I just don't care anylonger about hercules graphics cards...)

To mia³oby znacznie wiêcej sensu ni¿ próby zastapienia ca³ego X11 czym¶
nowym i pieknym takie jak Berlin itp. Z czasem mo¿naby pomy¶leæ serio
nad
wy¿uceniem reszty z X11 i w ten sposób przej¶ciem na te extensions jako
protokó³, no powiedzmy X21 (W koñcu zbli¿a siê ten wiek :-).

--Marcin