lynx - zastrze¿enia

Marcin Dalecki dalecki w cs.net.pl
Pią, 5 Mar 1999, 20:01:24 CET

Tomasz K³oczko wrote:

> Panowie nie traktujcie ludzi jak przyg³upów. Zak³adam, ¿e jestem
> poczatkuj±cy i co kawa³ek widze jaki¶ g³upi komunikat "this toy is not for
> root". Pierwsze pytanie jakie sobie w tym momencie zadajê to "a niby
> dlaczego ?" i oczywi¶cie nie mam tu najmniejszej odpowiedzi, bo kto¶ za
> mnie zdecydowa³, ¿e tak bedzie mi lepiej.

Nawet jako "niepocz±tkuj±cy" bardzo czêsto pracujê zw³aszcza gdy
piszê aplikacje sieciowe jako root. A niby czemu nie? Przed ka¿dym
g³upim testem mam wklepywaæ jak zwariowany su!? ¦ciêgna bym sobie tylko
nadwyrê¿y³. Co do bezpieczeñstwa to proszê pamiêtaæ ¿e nie jest to
a¿ tak istotne jak siê wielu ludziom wydaje we wszystkich
okoliczno¶ciach.
Zawsze jest jaka¶ cena któr± trzeba za bezpieczeñstwo p³aciæ. Tak±
cen± mo¿e byæ w³a¶nie np. nadwyrê¿anie sobie sciêgien. I czasami cena ta
jest zbyt wysoka.

> Uwa¿am, ¿e nale¿y t³umaczeæ, a nie waliæ po paluchach. Wypisanie
> komunikatu nawet na pó³ ekranu czy te¿ ca³y i zatrzymanie pracy priogramu
> po to zeby mo¿na by³o sobie to przeczytac to jest w³±sciwa droga, a w
> sytuacji rzeczywistej potrzeby wogóle bêdzie mo¿liwo¶æ jednak wykonania
> czego¶.

Nie i jeszcze raz nie! Nienawidzê programów próbuj±cych mnie "niañczyæ"
w jaki kolwiek sposób! To powinno szystko byæ w man i niegdzie indziej.
Nawet jaka¶ tam zbêdna wy¶wietlana dobrze mniemana informacja jest tylko
natrêtctwem.
Zaawansowany u¿ytkownik powinnien wiedzieæ co robi. Kropka.
A ten niezaawansowany to niech siê uczy (nawet na b³êdach) i koniec.
Innej drogi nie widzê. Bo je¶li tak dalej pujdzie to mo¿e jeszcze
rm bêdzie g³upio siê pyta³:

	"Czy faktycznie wy¿uciæ ten plik? Pamiêtaj
	proszê, ¿e jak odpowiesz TAK, to plik ten
	zawieraj±cy cenne dane, przepadnie nieodwracalnie
	wpisz [tak/nie]:"

Naprawdê proszê siê nad tym choæ chwilê zastanowiæ. Czysto logicznie
¿ecz
bior±c, problem usuwania plików i jakiego¶ sieciowego banda¿owania
meldunkami "bezpieczeñstwa" NICZYM siê w sednie sprawy nie ró¿ni±!!!
Bo proszê mi odpowiedzieæ na pytanko ile razy czê¶ciej gubi siê jakie¶
istotne dane przez nierozwa¿ne rm -f -r co¶tam, a ile razy w ¿yciu
przez doznanie w³amania na komputer?????!!!!!!!

> Wypisanie (sorki) g³upgowatego komunikatu "this toy is not for root" to
> jest chowanie g³owy w piasek. Nie ukrywajmy, ¿e lynx, pine, mutt czy nawet
> irc w rêkach osoby która wie co robi u¿yte nawet z roota nie s±
> niebezpieczne .. wszystko tak d³ugo jak osoba wie co te programy robi± i
> na co przy ich u¿ywaniu nale¿y uwa¿aæ.

W³a¶nie dok³adnie z tym siê zgadzam i jak powtarzam:

	Nie widzê potrzeby niañczenia kogokolwiek!
	Niewiesz co robisz -- twoj problem.
	Komputery powinny robic bez gadania co im sie kaze.
	Niech ludzie sami mysla a nie komputery za nich!

A tych cierpi±cych po prostu na niedouctwo i niewiedzê. Tych
¶wierzych to i tak przed innymi znacznie powa¿niejszymi
bykami zbawiæ siê po prostu nie da! To dok³adnie tak jak
z kotami w wojsku ... po prostu zawsze bêd± strugani i ¿adna
moc na tym ¶wiecie tego nie jest w stanie zmieniæ!

--Marcin