FHS 2.0

Czw, 6 Maj 1999, 23:27:55 CEST

On Thu, 6 May 1999, Artur Frysiak wrote:
[..]
> 3. /boot
> - ma zawiarać plik jądra i potrzebne mu do zbootowania rzeczy (np. System.map)
> - może być jako oddzielny fs (wymagane dla ix86 aby był poniżej 1024
>   cylindra)

Tutaj propozycja do instalatora, że o ile będzie jakaś procedura
prepartycjonowania to powinna ona zalecać utworzenie wolumenu na potrzeby
/boot (nie mniej niż 5MB tyle, że wydzielane na granicy cylindrów ..
zwykle powinno się zmieścić w jednym cylindrze).

> [...]
> adjtime, csh.login, disktab, fdprm, fstab, gettydefs, group,
> inittab, confissue, ld.so.conf, lilo.conf, motd, mtab, mtools,
> passwd, profile, securetty, shells, syslog.conf, ttytype, exports,
> ftpusers, gateways, host.conf, hosts, hosts.allow,
> hosts.deny, hosts.equiv, hosts.lpd, inetd.conf, networks,
> printcap, protocols, resolv.conf, rpc, services
>
> (Prosze zwrócić uwagę że pliki hosts.allow i hosts.deny są w /etc a nie w
> /etc/tcpd)
> (dodatkowe zalecenia dla PLD:
> - jeśli jakiś pakiet zawiera więcej niż jeden plik konfiguracyjny to powinny

Tutaj dałem to swego czasu także dlatego, że do tcpd można dołączać pliki
banerów (zamierzam takie pododawać). Mała rzecz, a IMHO uprzyjemnia
całość. A skoro już są banery to dalej (myślałem sobie) może i
hosts.{allow,deny}. Wydaje mi się, że jest w tym jakaś myśl warta
zachowania. Jeżeli nie to nie będę się upierał.

Jakby ktoś chciał się dowiedzieć czym może być baner w tcpd to proponuję
"telnet key.net.pl" gdzie administruję. Przy próbie wejścia pojawi się
ładne info o tym dlaczego nie należy używać telneta :)

[..]
> 5.2 /etc/opt
> - zaleca się aby pliki konfiguracyjne programów z /opt były w katalogach
>   /etc/opt/%{name}

/etc/opt w takim razie rzeba dodać do filesystem żeby juz tam było. WP i
kilka innych komercyjnych pakietów instalują się w /opt, a napewno będzie
to wykorzystywane.

> 6. /home
> - zawiera katalogi urzytkowników
> - może być dzielony przez różne hosty (np via NFS)
> (PLD: zawiera tylko katalogi urzytkowników systemowych, urzytkownicy mają
> katalogi w /home/<primary group>/<login>)

Czyli skoro domyślną grupą u nas users dla użytkowników to /home/users
(tak jak było wcześniej już nadmieniane) powinniśmy też mieć.

[..]
> 14. /usr/X11
> - dla zachowania zgodności z X11 mogą pojawić się linki:
>     /usr/bin/X11 -> /usr/X11R6/bin
>     /usr/lib/X11 -> /usr/X11R6/lib/X11
>     /usr/include/X11 -> /usr/X11R6/include/X11
>
> 15. /usr/X386
> - historyczne
> - w /usr może być link X11 wskazujący na /usr/X11R6 lub /usr/X386

Powyższe to jak widać zalecenia i nie trzeba się tego trzymać chcąc być
zgodnym z FHS 2.0. Ja bym to usunął. Niemniej zauważyłem, że przy
kompilacji WM-a pluje się on brak  /usr/bin/X11, /usr/lib/X11 (krzycząc
wręcz, że to jest coś RH specyfic .. co jest bzdurką lekką).

[..]
> [...]
> - może zawierać następujące podkatalogi:
> /usr/share -- Architecture-independent data
> |
> +-dict      Word lists
> +-doc       Miscellaneous documentation
> +-games     Static data files for /usr/games
> +-info      GNU Info system's primary directory
> +-locale    Locale information
> +-man       Online manuals
> +-nls       Native language support
> +-misc      Miscellaneous architecture-independent data
> +-terminfo  Directories for terminfo database
> +-tmac      troff macros not distributed with groff
> +-zoneinfo  Timezone information and configuration

Kłopot jaki widzę to z man i info. Dużo przeróbek. Czy warto ? Czy
dopuszczamy używanie przez okres przejściowy obu katalogów przerabiając
przy okazji innych przeróbek pakiet po pakiecie pod kontem powyższego ?
Co z manami do Xowymi ? Czy dopuszczamy ich rozdzielenie ? Czy zakładamy
od pewnego momentu, że wszystkie many do jednego worka ? To samo z plikami
.mo .. czy dopuszczamy (tak jak jest obecnie) /usr/X11R6/share/locale ?
(IMHO tak być powinno .. jednak rozdzielenie manów, .mo)

> 22. /usr/src
> - źródła programów
> (PLD: zaleca się stosowanie /usr/src/examples/%{name} dla przykładów
> korzystania z bibliotek)

Zostawmy to. Tak jest IMHO dobrze.

[..]
> 23. /var
> - zawiera pliki zmienne podczas działania programów (variable data)
> - zawiera taką strukturę:
> /var -- Variable data
> |
> +-account   Process accounting logs (if supported)
> +-cache     Application cache data
> +-crash     System crash dumps (if supported)
> +-games     Variable game data

like srore files and others .. ? jeżeli tak to ten katalog przy okazji
powinien mieć raczej 670 i root.games, a reszta danych gier do share.

[..]
> 24. /var/account
> - logi dla lastcomm i sa czyli process accounting

To jest dobre bo logi od ps acct szybko rosną.

[..]
> 29. /var/mail
> - dawniej /var/spool/mail (zmieniony aby był podobny do innych UNIXów)

Jak w Solku ;-)

[..]
> 34. /var/tmp
> - pliki tymczasowe które nie powinny być kasowane przy starcie systemu

Teraz zaczynam rozumieć sprawy tmp .. chodzi o proste rozrónienie
kasowane przy starcie i nie (bynajmniej nie o mały i duży tmp :> tak jak
to jest w systemach gdzie /tmp to część swapa organizowana w tpmfs .. jak
jest w Solku).
Chyba jednak w świetle powyższego powiniśmy zrezygnować z
linka /var/tmp na /tmp.

> 36. /var/db
> - bazy danych (np dla rpm'a, passwd.db, shadow.db, services.db itp)

Nie wiem jak tu bezpiecznie przenieść bazę rpm-a z /var/lib/rpm do
/var/db/rpm (tak przy upgrade któregoś pakietu .. rpm-a zapewne).

Kolejna sprawa co do powyższego to wygląda, że bazy posgresa i innych
programów typu dazy banych (ang. DB czyli Data Base ;). powinien wg
powyższego być w /var/db/postgres (?).