FHS 2.0

Artur Frysiak wiget w t17.ds.pwr.wroc.pl
Czw, 6 Maj 1999, 23:50:59 CEST

[czwartek, 06 maj 1999], Tomasz Kłoczko napisał(a):

> [...]
> [..]

> Tutaj dałem to swego czasu także dlatego, że do tcpd można dołączać pliki
> banerów (zamierzam takie pododawać). Mała rzecz, a IMHO uprzyjemnia
> całość. A skoro już są banery to dalej (myślałem sobie) może i
> hosts.{allow,deny}. Wydaje mi się, że jest w tym jakaś myśl warta
> zachowania. Jeżeli nie to nie będę się upierał.
>
> Jakby ktoś chciał się dowiedzieć czym może być baner w tcpd to proponuję
> "telnet key.net.pl" gdzie administruję. Przy próbie wejścia pojawi się
> ładne info o tym dlaczego nie należy używać telneta :)

Nie upieram się. Tylko sugerowałem. Jednak przez pewnie czas powinny być
/etc/hosts.{allow,deny} z informacją że teraz to trzeba szukać w /etc/tcpd

> [..]
>
> /etc/opt w takim razie rzeba dodać do filesystem żeby juz tam było. WP i
> kilka innych komercyjnych pakietów instalują się w /opt, a napewno będzie
> to wykorzystywane.

Powinny korzystać ale ... :-)

> [..]

> Powyższe to jak widać zalecenia i nie trzeba się tego trzymać chcąc być
> zgodnym z FHS 2.0. Ja bym to usunął. Niemniej zauważyłem, że przy
> kompilacji WM-a pluje się on brak  /usr/bin/X11, /usr/lib/X11 (krzycząc
> wręcz, że to jest coś RH specyfic .. co jest bzdurką lekką).

/usr/bin/X11 i /usr/lib/X11 jest pewnie w innych implementacjach X11 i
dlatego są zalecane te linki.

> [..]

> Kłopot jaki widzę to z man i info. Dużo przeróbek. Czy warto ? Czy
> dopuszczamy używanie przez okres przejściowy obu katalogów przerabiając
> przy okazji innych przeróbek pakiet po pakiecie pod kontem powyższego ?
> Co z manami do Xowymi ? Czy dopuszczamy ich rozdzielenie ? Czy zakładamy
> od pewnego momentu, że wszystkie many do jednego worka ? To samo z plikami
> .mo .. czy dopuszczamy (tak jak jest obecnie) /usr/X11R6/share/locale ?
> (IMHO tak być powinno .. jednak rozdzielenie manów, .mo)

Rozdzielenie manów być powinno. Trochę to niezgodne z FHS 2.0 no ale
przejrzystrze. Jeśli władujemy many do jednego worka to będzie to duży wór.

Przejście na /usr/share/man opisałem w poprzednim liście.

> [..]

> like srore files and others .. ? jeżeli tak to ten katalog przy okazji
> powinien mieć raczej 670 i root.games, a reszta danych gier do share.

Tak być powinno.

> [..]
>
> Teraz zaczynam rozumieć sprawy tmp .. chodzi o proste rozrónienie
> kasowane przy starcie i nie (bynajmniej nie o mały i duży tmp :> tak jak
> to jest w systemach gdzie /tmp to część swapa organizowana w tpmfs .. jak
> jest w Solku).
> Chyba jednak w świetle powyższego powiniśmy zrezygnować z
> linka /var/tmp na /tmp.

Trzeba.

> Nie wiem jak tu bezpiecznie przenieść bazę rpm-a z /var/lib/rpm do
> /var/db/rpm (tak przy upgrade któregoś pakietu .. rpm-a zapewne).
>
> Kolejna sprawa co do powyższego to wygląda, że bazy posgresa i innych
> programów typu dazy banych (ang. DB czyli Data Base ;). powinien wg
> powyższego być w /var/db/postgres (?).

/var/db nie jest dokładnie określony w FHS 2.0. Można to dookreślić.
Nie wiem co z danymi dla named'a

Przejście na /var/db/rpm da się zrobić przez rozbudowe %pre i %post
np:
%pre
cp -p /var/lib/rpm/* /var/db/rpm

%post
rpm --initdb

Czytając FHS 2.0 można dowiedzieć się wielu rzeczy np dlaczego glibc 2.1
mają db2 a nie db1 ? Ponieważ db2 nie zależy od architektury. Jest tam
jeszcze pare takich ciekawych uwag.

Wiget
--
 / / /\ \ (_) __ _  ___| |_  @__mail:  Artur Frysiak