/tmp czy ~/tmp ( było Re: FHS 2.0 )

Tomasz Ostrowski tometzky w students.mimuw.edu.pl
Pon, 10 Maj 1999, 09:51:35 CEST

On Mon, 10 May 1999, Artur Frysiak wrote:

> 1. Bezpieczeństwo (a właściwie niebezpieczeństwo /tmp)

Nie bardzo mi się chce wierzyć, że pliki tymczasowe zwykłych
użytkowników w /tmp mają znaczący wpływ na bezpieczeństwo systemu. Może
jedynie na ich prywatność. Ale ja się na tym nie znam, jestem jedynie
zwykłym luserem PLD, który nie ma praw roota i którego wkurzają niektóre
przesadne rozwiązania jakoby mające zwiększyć bezpieczeństwo. Może w
ogóle zabronić pisania do /tmp , albo zrezygnować z tego katalogu.

Stosując dalej te "faszystowskie" zasady PLD przestanie w ogóle być
atrakcyjne dla zwykłych użytkowników.

Ja chcę np. w PLD mieć dostęp do czytania bazy rpm-a. Nie mam praw
root-a, więc nawet nie mogę sprawdzić, z jakiej paczki pochodzi jakiś
plik.

> 2. tmpwatch z PLD ma taki wajny pliczek w /etc/profile.d który okresowo
> czyści ~/tmp usera

Co to to nie. Grzebanie po kontach użytkowników! Wypraszam sobie. Ja w
~/tmp trzymam kupę różnych ważnych rzeczy i za skasowanie mi tego
poleciałbym z pretensjami do roota i bym używał słów niekoniecznie
mieszczących się w słowniku poprawnej polszczyzny. To, jak mam
zorganizowany katalog domowy jest moją prywatną sprawą i żaden
administrator nie powinien mi nic kasować. Kropka. Luser też ma swoje
prawa.

Chcecie bezpieczeństwa to zróbcie każdemu userowi podkatalog w /tmp i
tam ładujcie jego pliki tymczasowe.

Oburzony Tometzky