Pytania - część III :>

Michal Margula alchemyx w uznam.top.pl
Pon, 24 Lip 2000, 15:51:27 CEST

Witam

Normalnie z moich pytań powstanie esej :). No ale nic, musze Wam jakoś
pozatruwać życie w wakacje. A tak na poważnie to najpierw spytam jak zrobić
pewne sprawy, a później jak ja bym to widział w  PLD :).

Chodzi o to, że mam w domku ojca i siostrę, którzy używają kompa. Jedyny
problem, że są strasznie uwindowsowani, a ja chciałbym się tego tworu pozbyć
od siebie, żeby partycję wykorzystać w lepszym celu :).

Otóż używam gruba do bootowania systemu. I tak sobie myślałem, zrobie sobie
pozycję Linux for Dummies (lol :>), która załaduje system w runlevelu 5.
Niestety napotkałem tutaj kilka problemów. Pierwszym jest, że init=5 w ogóle
nie działa. W manach i helpach nie znalazłem w ogóle informacji o takiej
opcji. Czyli nie da się tego zrobić raczej w ten sposób :). Więc poszedłem
trochę na około, dodałem grubowi sekcję:

kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda6 startxdm

a później w rc.local dałem:

grep startxdm /proc/cmdline && /etc/rc.d/init.d/xdm start &> /dev/null

trochę brzydkie rozwiązanie, ale w miarę działa. Przyznam, że przydałoby się
coś nam na kształt profili użytkownika czy czegoś w guście. Albo jakiegoś
cichego wbudowania obsługi startxdm do rc-scripts. Chociaż rozsądniej IMO
byłoby dorobić do rc-scripts obsługę init=n i już. To raczej chyba
(chyba...) nic trudnego ;).

No więc  przeszliśmy już jeden problem. Drugi to to, że moja siora musi się
podłączyć do inetu... Jeszcze nic nie kombinowałem, ale tak bym to widział -
interfejsom przydałby się opis w  jakich runlevelach mogą istnieć - IMO
trochę bez sensu, bo mogą conajwyżej w 3-5. Drugie rozwiązanie to mogłoby
być coś w stylu opcjonalnego ifcfg-ppp0.allow - wiadomo po co :).

Ostatnia sprawa to shutdown. Przydałoby się /etc/security/shutdown.allow czy
cos w guście. /etc/shutdown.allow nie jest tym, czego akurat bym potrzebował
:).

Fakt, że to wszystko można po prostu oprzeć o suidy, ale jak wiemy to
boli... :)

Część z tego to rc-scripts w pld, ale niestety nie czytuję listy, a to tylko
fragment listu, więc wybaczcie :).

-===-

Teraz część dotycząca ogólnie Xwindow. Problemem jest to, że na FTP chyba
nie mamy dalej zrobionego gnome albo kde. Podejrzewam, że moja rodzina nic
innego nie strawi. Jak wygląda sprawa koffice lub siaga? Siag kiedyś mi
segfaultował. Nie wiem jak jest teraz, a własnie przypiliła mnie potrzeba
używania tych programów.

Czekam na odzew i sorki, że to takie długie i nudne ;)

--
Michal Margula, alchemyx w uznam.top.pl, ICQ UIN 12267440, +)
http://uznam.top.pl/~alchemyx/, PL section of Linux Counter maintainer