Lista rzeczy które tzreba uporządkować przed faktycznym oddzieleniem 1.0

Lukasz Trabinski lukasz w lt.wsisiz.edu.pl
Śro, 21 Lis 2001, 01:11:22 CET

On Tue, 20 Nov 2001, Tomasz Kłoczko wrote:

> Te i zapewne inne czynności są *w rzeczywistości* dalej niezależne od tego
> czy już robimy 1.0 czy juz devel. Ergo: wymagają i tak uporządkowania. Bez
> tych porządkół okaże sie za zaczynając juz teraz ścisłe rozdzielenie na
> 1.0 i wersję rozwojąową wprowadzamy sobie kupę dodatkowej roboty zwiazanej
> z wrprowadzianiem sporej ilości zmian w dwuch miejscach za kazdym razem.

To co poniżej napisałem, proszę potraktować jako zbiór wolnych myśli i
uwag - niekoniecznie logicznych ( z racji pory napisania) tudzież być
może dla niektórych zbyt oczywistych - chociaż jak czytam niektóre
wypowiedzi, mam wrażenie, że nie są one znowu tak oczywiste...

Żeby robić porządek trzeba wiedzieć, z czym chcemy robić porządek, a
czytając niektóre posty, mam wrażenie że nie jest to do końca jasne.
Trzeba dodać również, że ilość pakietów składających się na dystrybucje
rozrosła się do niepostykanych rozmiarów. W zasadzie rzeczą niemożliwą
jest stwierdzenie, że wszystkie pakiety wzięte do kupy działają i że można
uznać je za stabilne. Według mnie rozsądny jest podział na to co niezbędne
i na to co jest dodatkami do dystrybucji. Jeżeli uznamy, że to co
niezbędne jest stabilne, można zając się dodatkami (to chyba również jest
oczywiste :-) ). Nikt z nas (niezależnie od stoponia wtajemniczenia w
świat linuxa) nie jest w stanie używać wszystkich pakietów na raz, nie
sądze również, aby istniała gdzieś instalacja, gdzie byłyby one wszystkie
zainstalowane. Jasną sprawą jest natomiast, że istnieje zestaw pakietów,
których każdy używa (glibc,passwd,shadow-utils) i tu dochodzimy do sedna
sprawy. Trzeba stwierdzić, że ów zestaw niezbędnych pakietów jest stabilny
i go zamrozić oraz wrzucić do worka zwanego PLD-1.0 - nie ma sensu
mrożenia wszystkiego na raz! Zabawe z innymi pakietami radziłbym zostawić
na później lub wydzielenie czegoś takiego jak PLD-powertools i wrzucanie
tam tego. :-)

Według mnie, największą zaletą PLD jest to, że:
1. Jest możliwa instalacja tegoż na małym dysku.
2. Jest możliwa instalacja tegoż na słabym sprzęcie
3. Jest możliwa instalacja tegoż przez sieć

Nie jest zaletą natomiast:

1. Wsparcie dla ipv6 (które przyczynia się do niestabilności) [1]
Większość innych dystrybucji również takowe posiada - tam gdzie jest to
stabilne i na 100% działa. (przykład redhat, ssh z ipv6, net-utilsy z
ipv6, zebra). Poporstu nie warto pchać się każdym pakietem w ipv6 na siłę.

2. Ogromny wybór pakietów (z których spora część nie działa, ponieważ
   była za krótko testowana lub też zrobiona na zasadzie speca, który się
   buduje i nic pozatym).

3. Pogoń za nowościami - dotyczy to również patchy dodanych do kernela

   Aha, proponowałbym całkowite przejście na kernel 2.4.X. IMHO 2.2.X
   umarło i nie ma sensu podtrzymwania stucznego żywota poprzez dokładanie
   kolejnych patchy (reiserfs,atm,quota,ext3 itp.)

Ostatnia rzecz jaka mi przychodzi do głowy, to zauważam zbytnią
personalizacje poszczególnych pakietów do własnych upodobań. Wydaje mi
się, że powinno się przyjąć w miare standardowe i konieczne ustawienia
(mowa tu o parametrach configure tudzież patchach włączających określone
zachowanie programów - kolory,napisy itp). Nie chce tu podawać
konkretnych przykładów, bo zaraz część osób się obrazi. :-)

> Jeżeli mamy się skupiać na czymś to sie skupiajmy i wyznaczajmy cele które
> muszą być wypełnione zebyśmy mogli nazwać to zrobimy rzeczyswiście 1.0.

Tutaj sobie pozwole zacytawać, kawałek klasyki filmowej (tylko się Tomku
nie obraź) :-)

PROKURATOR - WETERAN
Yyyy... Każdy może prawda krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczanie do
krytyki panie to nikomu... Mmmm... Tak nie... Nie podoba się. Więc dlatego
z punktu mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy
zrobić żeby tej krytyki nie było. Tylko aplauz i zaakceptowanie. Tych
naszych prawda punktów, które stworzymy.
INSTRUKTOR KO
Ja uważam, że to jest chyba bardzo rozsądne co pan mówi... I... Mmmm...
Chyba jest potrzebne po prostu.
PROKURATOR - WETERAN
No więc wobec tego należy wziąć się do pracy i budować. Organizować.

--
*[ Łukasz Trąbiński ]*
SysAdmin @wsisiz.edu.pl