kloczek: SPECS multi-gnome-terminal.spec

Zbigniew Chyla cyba w gnome.pl
Nie, 13 Sty 2002, 02:06:47 CET

On Sun, 2002-01-13 at 01:22:31, Tomasz Kłoczko wrote:

> I to czy ta wtyczka bezie używać CORBA to już znowu .. osobna bajka.

Jeśli nawiązujesz do wątku na temat plików .idl, to rzecz nie powinna
oczywiście w ogóle być wałkowana (dlatego się nie wtrącałem :-).
Nie zakładacie z pewnością, że użytkownicy PLD mogą używać wyłącznie
pakietów pochodzących bezpośrednio z dystrubucji - ktoś może przecież
spłodzić RPM-a na boku. Wyobraź sobie teraz program napisany w Pythonie
(zwykły program, żadne cudo dla developerów), który pozwala na przesyłanie
pewnych danych przy użyciu poczty elektronicznej. Zgodnie z duchem GNOME
wykorzystuje do tego stworzone już komponenty, ściślej jeden z komponentów
Evolution. Do działania będzie potrzebował dwóch rzeczy: a) implementacji
interfejsu GNOME::Evolution::Composer, b) opisu samego interfejsu. Obu
elementów winien dostarczać pakiet "evolution". Tworzenie dodatkowego
pakietu "evolution-dev", zawierającego pliki .idl i kilka innych byłoby
nonsensem, bo przecież potrzebujemy tych plików w sytuacji, kiedy nie
zajmujemy się tworzeniem programów, a jedynie chcemy gotowy program
uruchomić.
Podobna sytuacja zachodzi w przypadku każdego innego programu, który
implementuje pewne corbowe interfejsy - to, że w dystrybucji (w obecnym
kształcie) nie ma żadnego pakietu, który by dany interfejs wykorzystywał lub
też są tylko takie, które używają opisu interfejsu wyłącznie na etapie
kompilacji (np. programy napisane w C), nie oznacza, że użytkownik PLD nie
zechce używać innych programów, również korzystających z dobrodziejstwa
komponentów.

Krótko mówiąc - opis interfejsu w pliku .idl powinien być dostępny w
systemie zawsze, jeśli dostępna jest implementacja tego interfejsu. Inne
podejście nie ma sensu, gdyż sama implementacja bez opisu interfejsu jest
niepełna.
Zwróć uwagę, że nie nie napisałem "być dostępny w pakiecie, w którym jest
implementacja", w ogólności bowiem ten sam interfejs może mieć wiele
implementacji. W takich przypadkach pliki .idl mogą być w pakiecie, od
którego zależą pakiety z implementacjami (odwrócenie zależności nie ma
oczywiście sensu).

pozdrawiam
Cyba

--
 "Saying "not linking to gnome-libs makes it faster" is what most
 western cultures have defined as bullshit."

                   -- Federico Mena Quintero