Qmail +relaying

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Czw, 28 Mar 2002, 18:12:35 CET

On Thu, Mar 28, 2002 at 05:35:19PM +0100, Blues wrote:
> Sam wolę mbox'a. Dlaczego? Bo ładnie mogę zarządzać quotą i miejscem. 1
> quota dla usera na pocztę, jedna na resztę. I to ładnie działa. A jeżeli
> ktoś chce trzymać w katalogu usera to wystarczy jak plik w katalogu będzie
> linkiem do czegoś w katalogu usera. Fajne, wygodne, skuteczne.
Ale położenie poczty nie ma nic wspólnego z jej formatem.

Inna sprawa że trzymanie poczty w jednym katalogu w formacie mbox też
bardzo mi się nie podoba --- te wszystkie czary z uprawnieniami (+t na
katalogu, albo sgid na MUA, albo jeszcze coś). Ale ten problem
rozwiązuje zarówno mbox w $HOME jak i maildir w /var/mail

> A te wszystkie rozmowy o (nie)bezpieczeństwach? Nie wiem - _nigdy_ nie
> miałem _żadnych_ problemów z plikami pocztowymi,
Ja niestety miałem.

IMHO Maildir jest formatem znacznie lepiej pomyślanym. Przecież ile jest
mieszania z lock'owaniem dostępu do skrzynek mbox. W przypadku maildira
ten problem po prostu nie istnieje.
Inna rzecz: Aby np. usunąć maila ze środka folderu mbox trzeba mieć
miejsce na kopię prawie całego pliku (w pamięci albo na dysku). Tu też w
przypadku maildir problem nie istnieje.

Jednak ja też uważam, że o tym gdzie i jak składowana jest poczta
powinien decydować admin i dystrybucja po prostu nie może mu tego
utrudniać. Ale jeśli chodzi o to, który format jest lepszy, to IMHO
odpowiedź brzmi: Maildir.

Pozdrowienia,
        Jacek