możliwości rc-scripts

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Pią, 29 Mar 2002, 11:21:37 CET

On Thu, Mar 28, 2002 at 09:58:14PM +0100, Rafał Kleger-Rudomin wrote:

> Witam!
>
> Niedawno Blues ujawnił wielką tajemnicę: że
> rc-scipts mają wspacie do robienia vlanów. Przy czym jeszcze
> był na tyle miły że napisał o tym w PLD-Guide.
>
> Jakie jeszcze tajemnice kryją rc-scriptsy?
Ja tam kiedyś dodałem parametr "QDISC" do plików ifcfg-*

Pozwala to na proste ograniczanie przepustowości łącza (ale CBQ się tym
nie zrobi), dzielenie przepustowości na zasadzie SFQ oraz łączenie kilku
interfejsów w jeden na zasadzie true-equalizer'a.

Niestety raczej nie będę miał czasu żeby to porządnie opisać.

W skrócie:

===
"Sprawiedliwe" dzielenie łącza. IMHO warto mieć na każdym interfejsie.
Wystarczy do ifcfg-* dopisać:
QDISC=sfq

===
Ograniczenie łącza:
QDISC=tbf ...

Niestety w tej chwili nie jestem w stanie przypomnieć sobie/sprawdzić co
ma być zamiast "..."

===
Łączenie eth0 i eth1 w jedno łącze (load-balancing).
W ifcfg-eth0:
QDISC=teql0

W ifcfg-eth1:
QDISC=teql0

Oprócz tego tworzymy plik ifcfg-teql0, taki jak byłby dla jednego
z powyższych interfejsów. eth0 i eth1 nie muszą mieć przydzielonych
adresów, a routing powinien iść przez teql0.

Uwaga: aby to działało "SPOOFING_PROTECTION",
 czyli /proc/sys/net/ipv4/conf/{eth0,eth1,teql}/rp_filter
musi być _wyłączone_.
===

Pozdrowienia,
        Jacek