[poldek] uwagi ergonomiczne

Michał Cieślicki yoshi w aip.pl
Pon, 23 Wrz 2002, 12:41:43 CEST

Witam wszystkich. Troszkę cichy ostatnio byłem, ale czytałem listy i
starałem się zorientować w tym jak wyglądają prace nad PLD od kuchni.
Wszystkich rozumów nie zjadłem, ale wiem sporo więcej ;p
Do rzeczy.

Chciałem dzisiaj troszkę pomęczyć temat poldka, który jest świetnym
narzędziem, ale nie jest rozwinięty na tyle, żeby nie mieć zastrzeżeń
do jego ergonomii.

1. Jakie jest uzasadnienie umieszczania poldka na ścieżce każdego usera?
   Jeśli chodzi o to, że sobie może poprzeglądać jakie pakiety są
   dostępne, jakie zainstalowane, ewentualnie skrorzystać z desc lub
   search, to rozumiem. Jeśli nie, to nie widzę sensu pozostawiania go w
   ścieżkach dostępnych innym niż rootowi.
2. Poldek naśladuje konsolę. Ma podobne polecenia (intuicyjne ls), tab
   completion i fajnie się sprawuje. Jeden zgryz. Jak na konsoli coś
   wpiszę i dochodzę do wniosku, że jeszcze nie chcę tego robić, to
   naciskam ctrl-c i mam czystą nową linijkę prompta. W poldku trzeba
   backspacem wykasować wszystko co się da. Dopiero wtedy np. działa
   kombinacja ctrl-d, która daje możliwość opuszczenia poldka.
   Chciałbym mieć możliwość wyjścia z niego wciskając i przytrzymując
   ctrl, następnie 'c' (tu mnie przenosi do nowej linii, to co napisałem
   zostaje na ekranie w linii powyżej), a później 'd'. I jestem w shelu.
3. Brakuje mi troszkę opcji wyprowadzenia polecenia desc oraz search do
   opcji wiersza poleceń, czyli coś jak:
   poldek --search -f *mrtg.conf*
   poldek --desc gnome-applets
   Gdyby dało się tak zrobić, to sporo informacji możnaby było
   nieinteraktywnie przekazywać w potokach. Zresztą dla mnie
   przynajmniej to jedna z najwygodniejszych cech linuxowego wiersza
   poleceń.
4. Przydałoby się, żeby poldek potrafił ile czasu pozostanie do
   zakończenia danej operacji. Nie mówię o policzeniu czasu do
   ściągnięcia jakiejś paczki, ale wszystkich.
   Załóżmy, że się spieszę, mam 20 minut czasu, sdi i robię
   poldek --upgrade-dist
   Chciałbym wiedzieć zanim zacznę coś robić ile to może potrwać i czy
   nie zostawić sobie tego na później.
5. Troszkę brakuje mi możliwości skorzystania z potoków w ramach samego
   poldka. Np:
   search *gd* | grep -vi php
6. Zastanawiam się, czy nie warto pomyśleć nad zastąpieniem, jeśli się
   da oczywiście, domyślnego pagera (more) na lessa. Jak wiadomo less
   jest wygodniejszy.
7. W kliencie tekstowym mysqla można korzystać z poleceń takich jak:
   notee   (\t)    Don't write into outfile.
   source  (\.)    Execute a SQL script file. Takes a file name as an argument.
   tee     (\T)    Set outfile [to_outfile]. Append everything into given outfile.
   Wydaje mi się, że takie opcje byłyby bardzo przydatne. Zwłaszcza
   jeśli ktoś lubi pamiętać co i kiedy instalował (\T), chce coś
   poprawić i nie mieszać w logu (\t). (\.) przydałoby się w sytuacji,
   kiedy odbudowujemy serwer po padzie. Np. Mamy listę pakietów, które
   są nam potrzebne, uruchamiamy poldka i robimy:
   \. /root/pakiety.txt
   a poldek dociąga sobie resztę.

Wydaje mi się, że te propozycje mogą sprawić, że poldek będzie jeszcze
lepszym narzędziem.

--
Michał Cieślicki                                            PLD/GNU Linux User
Plonkito ergo sum (c) Igo on apcoh                          BOFH# 264799