Obsoletes czy nie obsoletes

Radoslaw Zielinski radek w karnet.pl
Sob, 16 Sie 2003, 13:24:29 CEST

Jakub Bogusz <qboosh w pld-linux.org> [16-08-2003 01:07]:
> Nie pamiętam żeby stanęło.

Konkretne rozwiązanie nie zostało ustalone.

> Zgłaszały się osoby, które chciałyby móc zainstalować jakiś "mały"
> serwer http (do statycznych stron) obok apache'a. Są jeszcze?

Cały czas, ale nie mam kiedy się tym zająć.

> Przy odpowiednio uzasadnionym zapotrzebowaniu można taką możliwość
> przewidzieć.

Niespecjalnie wiem, co tu jest do uzasadniania...

[...]
> Co z pojedynczymi skryptami CGI - do jakiegoś wspólnego katalogu
> (/usr/lib/httpd/cgi-bin?)?

Z tym jest taka sprawa, że ścieżka http://foo/cgi-bin/ może wskazywać
tylko na jeden katalog.  A że ludzie lubią mieć tam swoje śmieci, więc
będą wrzucać do /usr...  Zachęcanie do tego byłoby IMHO niezbyt
,,dydaktyczne''. [1]

[1] Kloczek napisał w którymś mailu, że robienie dystrybucji to także
    w pewnym stopniu kształtowanie przyzwyczajeń.  Coś w tym jest.

> Może założyć, że jak ktoś instaluje 2 httpd to wie co robi i zmieni port
> w konfiguracji przed próbą uruchomienia?
> Najwyżej drugi serwer trochę pomarudzi zamiast się uruchomić.

Dokładnie.

> To trzeba rozwiązać bardziej ogólnie...
> Pakiety z użytkownikami to przesada; ale jakiś mechanizm śledzenia
> pakietów używających użytkowników/grup w rpm-ie (może być przy pomocy
> osobnych skryptów, bez ruszania kodu) by się przydał.
[...]

Mnie się ten pomysł podoba.  Widziałbym to np. tak:

Baza: /var/lib/rpm/service-users.db, format: "<user>:<uid>:<usługi>",
gdzie poszczególne usługi byłyby oddzielone przecinkami.  Analogicznie
/usr/lib/rpm/service-groups.db.

Międzymordź: /usr/lib/rpm/<cośtam>, uruchamiany w dwóch trybach,
rejestrowania i wyrejestrowywania; np (nie mam pomysłu na nazwę):

 # <cośtam> -R -u http:51 -s apache # rejestracja usera http dla apache
 # <cośtam> -R -g http:51 -s apache # rejestracja grupy http dla apache

Jeśli zwróci 0, to trzeba założyć, jeśli 1, już jest.  Wyrejestrowanie:

 # <cośtam> -U -u http:51 -s apache
 # <cośtam> -U -g http:51 -s apache

Jeśli zwróci 0, można usunąć.  Podawanie/sprawdzanie uid/gid mogłoby być
opcjonalne; te pola mogłyby istnieć tylko dla informacji administratora.

Jeśli będzie zgoda na tego typu rozwiązanie (i specyfikacja), to w wolnym
czasie napiszę helpera.

--
Radosław Zieliński <radek w karnet.pl>
[ GPG key: http://radek.karnet.pl/ ]