Obsoletes czy nie obsoletes

Paweł Gołaszewski blues w ds.pg.gda.pl
Czw, 21 Sie 2003, 22:28:39 CEST

Kurcze - uciekło mi to... wszystko dlatego, że podczas mojego urlopu :)
Potem qboosh mi mówił o tym poście, ale nie mogłem go jakoś znaleźć...

On Sat, 16 Aug 2003, Radoslaw Zielinski wrote:
> Z tym jest taka sprawa, że ścieżka http://foo/cgi-bin/ może wskazywać
> tylko na jeden katalog.  A że ludzie lubią mieć tam swoje śmieci, więc
> będą wrzucać do /usr...  Zachęcanie do tego byłoby IMHO niezbyt
> ,,dydaktyczne''. [1]

Bo to akurat na pewno raczej powinno być w /var/gdzieśtam
A aplikacje powinny mieć aliasy dodawane w konfiguracji.

> [1] Kloczek napisał w którymś mailu, że robienie dystrybucji to także
>     w pewnym stopniu kształtowanie przyzwyczajeń.  Coś w tym jest.

:)
Cytowanie kloczka ostatnio staje się modne ;)

> [...]
>
> Mnie się ten pomysł podoba.  Widziałbym to np. tak:
>
> Baza: /var/lib/rpm/service-users.db, format: "<user>:<uid>:<usługi>",
> gdzie poszczególne usługi byłyby oddzielone przecinkami.  Analogicznie
> /usr/lib/rpm/service-groups.db.
  ^^^^^
chyba var :)

> Międzymordź: /usr/lib/rpm/<cośtam>, uruchamiany w dwóch trybach,
> rejestrowania i wyrejestrowywania;

Nie wiem czy nie powinna powstać 3 tryb, czyli check - sprawdzanie
nieużywanych userów.

> np (nie mam pomysłu na nazwę):
>
>  # <cośtam> -R -u http:51 -s apache # rejestracja usera http dla apache
>  # <cośtam> -R -g http:51 -s apache # rejestracja grupy http dla apache
>
> Jeśli zwróci 0, to trzeba założyć, jeśli 1, już jest.  Wyrejestrowanie:
>
>  # <cośtam> -U -u http:51 -s apache
>  # <cośtam> -U -g http:51 -s apache
>
> Jeśli zwróci 0, można usunąć.  Podawanie/sprawdzanie uid/gid mogłoby być
> opcjonalne; te pola mogłyby istnieć tylko dla informacji administratora.
>
> Jeśli będzie zgoda na tego typu rozwiązanie (i specyfikacja), to w
> wolnym czasie napiszę helpera.

hhhmmm....
Zastanawiam się czy jednak to nie powinna być gotowa baza userów z
osobnego pakietu (jakieś rpm-usersdb). Wydaje mi się, że tak będzie
lepiej, w specu będzie tylko np.:
<cośtam> -U -u http -s apache
Będzie to rejestrowało użytkownika.

Całe dane usera będą w bazie usersdb, np. /usr/lib/rpm/(users|group).db.
Zmiana usera to będzie jedna korekta w bazie, a nie dłubanie we wszystkich
specach.

Teraz pytanie - jak takie rozwiązanie zachowa się w praktyce? Mam na myśli
sytuację np.: wymiana http z jednego na drugi.

--
pozdr.  Paweł Gołaszewski
CPU not found - software emulation...