PROBLEM: cvs i puchni

Wto, 18 Mar 2003, 08:56:58 CET

On Tue, 18 Mar 2003, Marcin Bohosiewicz wrote:
[..]
> Bo czasem pomysł stosowania macierzy za grube k$ przypomina
> pomysł na kładzenie złotych kabli w pakamerze ;)

Jeżeli myślisz o pojemniościach rzędzu terabajtów czy nawet setek GB i ma
być to pewne rozwiąznie to raczej poprzeczka pewnosści pracy będzie
decydować o tym czy mają być tu "złote kable" :) Niestety kilka dysków
SCSI kupionych w klepie to naprawdę słaba alternatywa. Tak czy inaczje w
przypadku tego typu zabawak płacisz za redundancję elementów i
niezawodność chłodzenia. Np. taki mały Clarion ma wewnętrzny cache
rozmiarów 8 lub 16GB RAM ale .. zdublowane :). Zresztą tam wszystko jest
podublowane (pory FCA, procesory komunikacyjne, magistrale .. :). Do tego
dyski jakie się do takich zasotosowań bierze są raczej najlepszego sortu.

> Taka macierz to może być przydatna np. w banku (i to nie kazdym ;>)
> a nie do trzymania zrodel PLD, które w razie awarii mozna w ostatecznosci
> sciagnac ponownie (nie mowiac juz o backupie).

Jak dobrze pójdzie to cvs na czymś takim będzie stał :)

Jeszcze negocjacje trwają i przeciągną się zapewne do końca maja jak nie
dłużej ale albo kupimy SunSore 3510 (12x146GB z kontrolerem macierzowym,
całosć podłączona po FC i z sześcioportowym switchem FCA) albo małego
Clariona (półka podstawowa z 12x181GB i czteroportowym switchem FCA)
Dodam, że słyszałem o wielu już awariach sprzetu EMC ale co dziwne .. nikt
nie powiedział żeby przez to stracił choć kawałek danych czy z powodu
awarii musiał coś odzyskiwać czy .. przerywać pracę :)
Wolumen o pojemności parudziesiąt TB (niestety) odtwarza się .. dość długo
(na tyle długo że można przekroczyć w jednym takim cyklu maksymalny
określony umową down time na cały rok :) i ważne jest żeby nie wiem co się
stało żeby nie być zmuszonym do odtwarzania całość z backupu :)

W przypadku EMC zreszta są duże szanse na uzyskanie sporego dodatkowego
upustu o ile oficjalnie by to miało być wykorzystywane pod PLD .. z Sunem
też w podobny sposób próbuje "grać" i do pewnegfo stopnia jest to taka
moja karta pzretargowa pzrzy rozmowach na wydziale o pieniądzach bo
dzieki temu będzie mzoąń siegnać po sprżet o dwie półki wyżej niż w tej
chwili faktycznie jest to potrzebne za takie same pieniądze jak sprzęt
niższej klasy :)

Jeśli chodzi o backup to prawdopodobnie może wystarczy kasy nawet na na
L100 Suna czyli "szafka" w którą można włożyć do 80ciu kaset + max sześć
napędów taśmowych z kilku typów do wyboru; w tym wypadku w grę wchdzą
najprawdopodobniej napędy LTO czyli pojedyncza kaseta ma 200GB pojemności
nieskompresowanej i 30MB/s per napę, całość podłączana po FCA. Zamiar jest
coby kupić conajmniej dwa napędy żeby mieć możliwość robienia na jednym
regulatrnych backupów na drugim żeby można było zacząć się bawić kiedyś z
HSM .. w sumie jak HSM będzie chodził to oba napędy będzie można pod to
przeznaczyć :).

Nie wiem ile da się z tego zrealizować (z skrajnym wypadku jak coś wypali
nie po myśli jeszcze w najbliższych miesiacach to nawet nic). Po części
też zależy to od kasy z KBN (zależy ile daja z tego co było składane w
zapotrzebowaniu :)

Wstępnie rozmawiałem także ze Sławkiem czy poparłby obejśćie IO/PG na
potrzeby ruchu PLD (nie chodzi raczje o wolumen tego ruchu co o
minimalizację opóźnień) i zgodził się że w razie czego że byłby skłonny
poprzeć to (w tej chwili mam uzbrojony nawet światłowód bezposrednio TASK
ale nei mogę go za bardzo użyć). Jeżeli to by przeszło to miałbym spec
nitkę na potrzeby PLD 1Gb/s bezpośrednio do backbone trójmiejskiego.
Chłopaki w I/O PG coraz mocniej używaja PLD wieć też wątpie żeby jak
przyjdzie co do czego żeby chcieli tu protestować (raczej odwrotnie :)
Znowu .. ile z tego wyjdzie to czas pokaże. Na razie mniej lub bardziej po
cichu zbieram poparcie osob które by się pod tym podpisały oficjalnie, a
które mogą mieć wpływ na decyzje o tym żeby coś takiego zostało
udostępnione. Jeżeli by koniec końców powyższe udało się zrealizować w
choć połowie to byłaby piękna infrastruktóra w EDU w PL do tego żeby
ciągnąć publiczne projekty w sposób na tyle niezawodny żeby nie myśleć że
to jakoś wyparuje :)

Tak czy inaczje ważne jest to że już samo ZiE jest w stanie pokryć lwią
część wydatków co powoduje, że całe plany są dość realne (w zeszłym roku
na wymianę infrastruktóry switchowo-routerowej pod gigabit i zakupy na
nowy budynek miałem prawie 300kzł i w tym roku są szanse na to że
przynajmniej tyle też będzie można zainwestować w infrastruktórę, a są
przesłanki że w następnych latach z funduszami może być dużo gorzej bo
wydział zacznie amortyzować użytkowanie nowego budynku i czyli tym
bardziej raczej jest to ostani dzwonek na większe inwestycje po których
przez dwa, trzy lata może być z lekka sucho).

Nic to .. pożyjemy zobaczymy :)
Nie ma sobie co robić za dużych nadziei (żeby nie być rozczarowanym) ale
też nie zamierzam przejść obok tych możliwości spokojnie :)
Poprostu jest szansa popracować ze sprzętem już tak mniej więcej z
pogranicza workgroup i enterprise, a takich okazji wcale nie jest wiele :)