perl

Pon, 19 Maj 2003, 21:49:26 CEST

On Mon, 19 May 2003, Jakub Bogusz wrote:
[..]
> Zależy jak patrzeć na Perla.
> Dla piszących jednolinijkowce perl to /usr/bin/perl, a dla perlowych
> programistów kompletna instalacja.

Już tylko dlatego warto żaby pakiet perl zawierał perla a nie coś innego.
To co jest na HEAD w perl IMHO jeżeli już powinno być dokładnie odwrócone.
Pakiet perl zawiera /usr/bin/perl, a czesto używane toczenie modułów i
innych rzeczy powinnio być w perl-base .. jezlei już miałoby to iść w tym
kierunku.

Niemniej .. to co jest jeszcze w perlu 5.6 było swego rodzaju kompromisem
między możliwie małą zajętością pakietu, a tym co wybrać do minimalnego
zestawu. IMHO jest naprawdę mało przypadkół kiedy ktoś instaluje perl
tylko po to żeby używać go bez modułów. Niemal pewne jest to że w systamie
jest doinstalwoane coś co potrzebuje czegoś więcej. Ergo: wydzielanie
samitkiego perla ma raczje tylko sens estetyczny, a praktyczny sens jest
żaden.
Co do wspomnianego kompromisu był on ZIMHO w okolicach ideału. Może
moznaby tu jeszcze cos poprzesuwać do perl-modules ale żeby to zrobić
trzebaby miec głębszy poziom wiedzy o perlu i zależnosciach we wnętrzu
jego środowiska a tego ja już nie poziadałem.

Przykład małej sensowności tego co jest obecnie jest choćby w automake.
W specu stoi jawnie:

Requires:       perl-base
Requires:       perl(File::Glob)

Już tylko to spowoduje że na perl-base się nie skończy. Pominę już to że
umowa byłą taka że nie umieszczamy jawnie zależnosci od modułów. Po
drugie:

$ rpm -q --qf "[%{REQUIRENAME}\n]" automake | grep "perl("
perl(File::Glob)
perl(Carp)
perl(DynaLoader)
perl(Exporter)
perl(Fcntl)
perl(File::Basename)
perl(File::Compare)
perl(File::Copy)
perl(File::Spec)
perl(File::stat)
perl(Getopt::Long)
perl(IO::File)
perl(POSIX)
perl(constant)
perl(strict)
perl(vars)

W specu włączany jest w pierwszej linii /usr/lib/rpm/macros.perl co
powoduje automatyczne generowanie zależnosci.
To co napisałem w pierwszym liście tego wątku było mni. spowodowane
właśnie bezposrednimi obserwacjami i przemyśleniami z praktycznego
używania proponowanego układu w automake.

IMHO już to pierwsze faktyczne wdrożenie odsłania tu spore niedobory
proponowanego podziału (tak czy inaczej po mimo tego co było pisane móje
osobiste pozytywne podejści do tego znacznie osłabło).