perl

Radoslaw Zielinski radek w karnet.pl
Wto, 20 Maj 2003, 04:02:10 CEST

Tomasz Kłoczko <kloczek w rudy.mif.pg.gda.pl> [19-05-2003 21:49]:
> On Mon, 19 May 2003, Jakub Bogusz wrote:
> [..]
> Już tylko dlatego warto żaby pakiet perl zawierał perla a nie coś innego.
> To co jest na HEAD w perl IMHO jeżeli już powinno być dokładnie odwrócone.
> Pakiet perl zawiera /usr/bin/perl, a czesto używane toczenie modułów i
> innych rzeczy powinnio być w perl-base .. jezlei już miałoby to iść w tym
> kierunku.

Samo /usr/bin/perl jest bezużyteczne.  Ma sens tylko z tym, co jest
obecnie w perl-base (modulo niezbyt oczywisty nadmiar).

> Niemniej .. to co jest jeszcze w perlu 5.6 było swego rodzaju kompromisem
> między możliwie małą zajętością pakietu, a tym co wybrać do minimalnego
> zestawu. IMHO jest naprawdę mało przypadkół kiedy ktoś instaluje perl
> tylko po to żeby używać go bez modułów. Niemal pewne jest to że w systamie
> jest doinstalwoane coś co potrzebuje czegoś więcej. Ergo: wydzielanie
> samitkiego perla ma raczje tylko sens estetyczny, a praktyczny sens jest
> żaden.

AFAIK takich przypadków jest całkiem sporo: wtedy, gdy perl wpada
w zależności, a nie jest instalowany celowo, oraz wtedy, gdy potrzebna
jest tylko najbardziej podstawowa funkcjonalność.

Zresztą, u mnie:

$ rpm -q --whatrequires /usr/bin/perl | wc -l
     36
$ for p in `rpm -q --whatrequires /usr/bin/perl`; do rpm -q --requires $p | egrep -v 'perl\((base|strict|vars)'| grep -q 'perl(';  if [ $? -ne 1 ]; then echo $p; fi; done |wc
     16

W tym drugim zestawie, jedynym krytycznym pakietem jest rpm-utils (do
poprawki, nie ma powodu, aby wymagał np. 'perl(CGI)'), a często obecnym
-- xscreensaver (tu możnaby się zastanawiać, czy Socket i Time::Local
nie powiny wpaść do perl-base).

Ergo: Twój wniosek nie najlepiej oddaje rzeczywistość.

[...]
> Przykład małej sensowności tego co jest obecnie jest choćby w automake.
> W specu stoi jawnie:

> Requires:       perl-base
> Requires:       perl(File::Glob)

> Już tylko to spowoduje że na perl-base się nie skończy.

$ rpm -q --whatprovides 'perl(File::Glob)'
perl-base-5.8.0-0.35

[...]
> $ rpm -q --qf "[%{REQUIRENAME}\n]" automake | grep "perl("
[...]
> To co napisałem w pierwszym liście tego wątku było mni. spowodowane
> właśnie bezposrednimi obserwacjami i przemyśleniami z praktycznego
> używania proponowanego układu w automake.

Czy automake aby na pewno jest aby pakietem potrzebnym w typowym
systemie?

Tak czy inaczej, jedyny moduł z tej listy nie dostarczany przez
perl-base to IO::File i można spokojnie zakwalifikować go do listy
modułów, których znalezienie się w perl-base jest do rozważenia.

> IMHO już to pierwsze faktyczne wdrożenie odsłania tu spore niedobory
> proponowanego podziału (tak czy inaczej po mimo tego co było pisane móje
> osobiste pozytywne podejści do tego znacznie osłabło).

Hmmm, ja nigdzie nie pisałem, że to jest skończone.

--
Radosław Zieliński <radek w karnet.pl>
[ GPG key: http://radek.karnet.pl/ ]