Hotplug, ALSA i ustawienia mixera

Jacek Konieczny jajcus w pld-linux.org
Sob, 24 Kwi 2004, 16:01:56 CEST

Witam,

Ostatnio zastanawiałem się, czemu po starcie komputera nie są odtwarzane
ustawienia mikserów moich kart dźwiękowych. Okazało się, że to dlatego,
że hotplug zaczął mi prawidłowo działać - i moduły do kart były ładowane
przed uruchomieniem /etc/rc.d/init.d/alsasound start

A /etc/rc.d/init.d/alsasound sprawdza czy jest /proc/asound i jeśli tak,
to stwierdza że był już uruchomiony i nic nie robi.

U siebie rozwiązałem to przez odpowiednie wpisy w modprobe.conf:
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx index=0 ; alsactl restore 0
install snd-ens1370 /sbin/modprobe --ignore-install snd-ens1370 index=1 ; alsactl restore 1

Teraz skrypt "alsasound" nie jest mi wogóle potrzebny - wszystko robi
się automatycznie. Ale nie jest to IMHO dobre rozwiązanie dla
dystrybucji, gdyż wymaga modyfikacji modprobe.conf pod konkretny
komputer.

Lepszym rozwiązeniem byłoby poprawienie /etc/rc.d/init.d/alsasound, żeby
normalnie korzystał z /var/lock/subsys i ładował ustawienia miksera
niezależnie, czy drivery ALSA są załadowane, czy nie.

No i trzebaby się zastanowić nad poważnym wdrożeniem hotplug
w dystrybucji - może przecież on zastąpić wiele aliasów w modprobe.conf,
ładować firmware do urządzeń (np. "kart" WLAN na USB) itp. Zaczynam się
też przekonywać, że "devfs musi odejść!" - muszę spróbować udev (bo
standardowe - płaskie, zaśmiecone /dev, to nie dla mnie).

Pozdrowienia,
        Jacek