useradd / groupadd

Jakub Bogusz qboosh w pld-linux.org
Pon, 23 Sie 2004, 17:26:44 CEST

On Mon, Aug 23, 2004 at 04:45:26PM +0200, Andrzej Krzysztofowicz wrote:
> Wlasciwie to chyba opcje -r (useradd/groupadd) i -f (groupadd) mozna ze
> specow powywalac?
>
> -f nie ma sensu, jesli testujemy wczesniej obecnosc grupy (a chyba nie
>    przewidujemy zadnego wyscigu w dodawaniu grup?)

Oj, nie jestem pewien - trzeba jeszcze sprawdzić.
IIRC -f (w groupadd z shadow) wymusza stworzenie gruby nawet jeśli nie
ma unikalnego gida.
Bez niej jeśli istnieje jakaś grupa o tym samym gidzie, groupadd się nie
powiedzie - a to nie jest wcześniej sprawdzane.

pwdutils chyba nie ma jeszcze takiej funkcjonalności

> -r jest niepotrzebna, jesli podajemy UID/GID. A bez podawania chyba nie
>    zakladamy w specach?

OK.
Może jakieś stare wersje nie pozwalały na stworzenie użytkowników/grup
o "niskich" uidach/gidach i stąd to? Ale dawno nieprawda.

> Natomiast opcje "-M" trzeba by chyba prawie wszedzie (gdzie nie ma -m) do
> useradd pododawac.

Albo pododawać, albo pousuwać - w shadow domyślne CREATE_HOME to NOP.
Nie wiem jak w pwdutils.

> Jest jakis _szybki_ sposob na odroznianie useradd/groupadd z shadow/pwdutils?

A jest taka potrzeba?
Może lepiej ją wyeliminować (możliwie rozszerzając funkcjonalność
pwdutils)?