[OT] Re: amd64 vs x86_64 w rpm-ie

Marek Guevara Braun marek.guevara w atm.com.pl
Czw, 17 Mar 2005, 17:06:19 CET

Paweł Sikora napisał(a):
> em64t to medialna popierdolka intela, ktora w testach wypada gorzej
> niz zwykle P4. to tylko zwykle ia32 z 64 bitowymi rozszerzeniami pamieci,
> a nie natywna 64 bitowa architektura, ktora mogla by nawet probowac
> konkurowac z amd64.

??? Nowe P4 (6x0) posiadają podobnie jak Athlony 64 dodatkowe 8
128-bitowych rejestrów XMM (SSE) (razem 16) oraz 16 64-bitowych
rejestrów (z których 8 zajmują stare 32-bitowe EAX, EBX, ...)
dokładnie tak jak w AMD64 - IMO to jest to samo (tj. architektura
nowych P4, bo samo EM64T - to chyba tylko opisuje sposób adresacji
w trybie 64-bitowym.

> w tej chwili intel po porazce ia64 nie ma nic
> do powiedzenia na rynku 64 bitow. zostaje daleko w tyle za amd64 i ppc64,
> ktore wytyczaja trendy na najblizsze lata.

IA64 są drogie, ale wcale nie są to złe procesory (choć ich obsługa
przez GCC jest jak na razie kiepska) - technologicznie są dużo do przodu
w stosunku do x86_64/AMD64:
	- mają dożo bardziej efektywny model programowy pozwalający na
	  wykonanie do 6 instrukcji na cykl
	- mają dużo więcej rejestrów - 128 zmiennopozycyjne oraz 128
	  stałopozycyjne
	- wyrafinowany mechanizm predykcji skoków
	- płytkie potoki
	- duży cache (do 9 MB - std 3 MB)
	- 50-bitowy adres fizyczny,
	- przełączalne banki rejestrów przy wywołaniach
	- strony pamięci od 4KB do 4GB
	- wejście do trybu jądra bez wymiatania potoków

> w proporcjach mozliwosci/cena
> intel lezy i poza kreceniem zegarem i marketingowym belkotem nic nie
> prezentuje.

Niestety do Polski dociera jedynie marketingowy bełkot nie tylko od
Intela. Co do kręcenia zegarem to niewiele tego pozostało - zarówno
Intel jaki i AMD idą teraz w rozwiązania wielordzeniowe - IA 64 jest
innym podejściem przy zachowaniu dużo większego marginesu na kręcenie
zegarem.

Anyway. dużo ciekawiej się zrobi jak GCC zacznie umieć automatycznie
wykorzystywać rejestry XMM i instrukcje SSE - ponoć GCC4 ma mieć
autowektoryzację kodu (robioną przez ludzi IBMa z Izraela)
- SSE jest w procesorach już od ładnych paru lat, ale by z tego
korzystać to albo programujesz w asemblerze albo korzystasz z bliotek
intela opakowujących asembler w C (albo używasz icc ;-)- tu podobnie
jak z modelem programowym IA64, jeszcze trochę czasu musi upłynąć by
to w sensowny sposób użyć w Linuksie (i myślę że dla IA64 sporo wicej).

Pozdrawiam,
Marek

PS. Naprawić budowanie PaX w LINUX_2_6 ?