man a locale i rozne kodowania

Śro, 10 Maj 2006, 13:15:53 CEST

Jeden z ostatnich maili przypomnial mi o pewnym problemie nierozwiazanym od
czasow Ra. Chodzi mianowicie o to, w jakim formacie powinny byc
przechowywane strony manuali. W th pojawilo sie cos takiego:

> Uruchamianie rpm --upgrade -vh --root / --noorder...
> error: Failed dependencies:
>          /usr/share/man/fr.ISO8859-1/man1 is needed by vim-static-7.0-0.1.i686
>          /usr/share/man/fr.UTF-8/man1 is needed by vim-static-7.0-0.1.i686
>          /usr/share/man/it.ISO8859-1/man1 is needed by vim-static-7.0-0.1.i686
>          /usr/share/man/it.UTF-8/man1 is needed by vim-static-7.0-0.1.i686
>          /usr/share/man/pl.ISO8859-2/man1 is needed by vim-static-7.0-0.1.i686
>          /usr/share/man/pl.UTF-8/man1 is needed by vim-static-7.0-0.1.i686
[...]

Wystepuja tu nastepujace problemy:
1. W formacie tekstowym manuala nie ma informacji o uzytym kodowaniu
   ani miejsca na nia.
2. man nie dokonuje zadnego przekodowywania dokumentu.
3. troff/groff nie radza sobie ze znakami wielobajtowymi (chodzi o tytuly
   sekcji, wyroznienia, podkreslenia itp).

Rozwiazaniem dla pkt.1 mogloby byc przechowywanie stron w UTF-8 (ale patrz
pkt.3) lub przejscie na (wspierany przez mana) format html (zna ktos
przyzwoity konwerter?).

Odnosnie pkt.2 poprawka do mana powinna byc trywialna, zwlaszcza jeżeli
domyslnym kodowaniem byloby UTF-8. Jesli przyjmiemy, ze bedzie nim kodowanie
podstawowe dla danego jezyka, to tez sie da zrobic, ale watpie, zeby taka
poprawka zostala zaakceptowana przez autorow man-a ("kodowanie podstawowe"
jest IMO dosc trudne do okreslenia w abstrakcji od samego OS).

Odnosnie pkt.3 nie mam pomyslu. Japonczycy poradzili sobie uzywajac wlasnego
parsera (jest specjalne obejscie na to w manie); chinskie/koreanskie manuale
sa chyba w obecnej formie OKDR (koreanskie sa dostepne i rozwijane obecnie
chyba tylko w HTML-u).

Tworzenie wielu katalogow z manualami w roznych kodowaniach nie ma zatem
sensu z dwoch powodow:
a/ jest to niepotrzebne mnozenie bytow
b/ wobec pkt.3 wiekszosc i tak nie dziala...

Czekam na uwagi/komentarze. I poprawki, jesli gdzies powyzej sie myle.

  Andrzej M. Krzysztofowicz                  ankry w mif.pg.gda.pl
  phone (48)(58) 347 14 61