pci-database: TODO - why non-free drivers?

Andrzej 'The Undefined' Dopierała undefine w aramin.net
Nie, 11 Mar 2007, 13:49:25 CET

On Sat, Mar 10, 2007 at 08:21:44PM +0100, Bartosz Taudul wrote:
> A dlaczego mielibyśmy dawać domyślnie tzw. "otwarte" sterowniki? Obsługują
> mniejszy zakres sprzętu, możliwości mają na poziomie pierwszego voodoo
> (dzwonili z 1996 roku i pytali czy już wymyśliliśmy shadery), nawet jak
> coś się da na nich uruchomić, to działa 10 razy wolniej niż na tych
> obrzydliwych zamkniętych sterownikach.
hm... a do czego poza grami jest potrzebna "szybkość" grafiki? Na prawie
wszystkich swoich komputerach używam otwartych sterowników i nigdy nie
miałem potrzeby użycia innych.
Argument o ilości obsługiwanego sprzętu jest raczej odwrotny - taka
nvidia regularnie usuwa z swoich najnowszych wersji sterowników obsługę
starszego sprzętu, co znowu wymaga(łoby - bo nikt tego nie robi)
aktualizacji pci-drivers/gfx i zmiany sterowników na kolejne wersje
legacy... A nv obsługuje wszystko i bez problemów ;)

> Dzieci mogą czytać, to nie będę pisał gdzie mam "world's tendention".
> Z reguły za tymi tendecjami jest jakiś stallmanowski bełkot o wolności,
> o wywieraniu nacisku na nvidię/ati (wspaniały pomysł, wuju, utrudnijmy
> życie użytkownikom, nvidia na pewno się przejmie) i takie tam bzdury.
Ukhm.. nie mam absolutnie nic przeciwko dostępności w repo niewolnych
paczek, ale - po co na siłę wmuszać je użytkownikom?
(jak rozumiem ideą pci-database jest dostarczenie informacji o
działających domyślnych sterownikach dla danego sprzętu?)

> Co?
ot - stworzenie obrazu który ruszy zarówno na ati, nvidii i np intelu -
wymaga albo instalacji na raz 3 wersji bibliotek GL (konfliktujących ze
sobą), albo przygotowania obrazu bez nich i przy starcie instalacji
właściwych paczek.
To dosyć.. upierdliwe. Owszem - można powiedzieć - sory, masz
specyficzne potrzeby to sobie grzeb, mi nic do tego - ale chyba nie o to
chodzi?

> A ja myślę, że dawanie domyślnie czegoś co nie działa (da się na
> "otwartch" sterownikach uruchomić Unreal Tournament 3? Nie? To spadówa)
> nie jest dobrym pomysłem. Nie mieszajmy rysia i jego walki z wiatrakami
> do PLD.
a jest w paczce pld?

Tak myślę - wobec sprzeciwu ;) Może dołączyć do pci-database informacje
o obu wersjach sterowników? A wtedy kto którą wybierze i w jakiej
kolejności to będzie już jego sprawą? (podobnie jak jest w przypadku
sterowników sieciówek obecnie).

--
Andrzej 'The Undefined' Dopierała
UNIX && Linux administrator,      Adam Mickiewicz University WMiI