UWAGA użytkownicy driverów

Tomasz Pala gotar w polanet.pl
Pią, 14 Wrz 2007, 00:04:01 CEST

On Thu, Sep 13, 2007 at 20:52:06 +0200, Andrzej Krzysztofowicz wrote:

> W trybie tekstowym mozna w ciagu kilku sekund sprawdzic co sie dzieje na
> kilkunastu terminalach. W X-ach samo przelaczanie zajmie wiecej.

E. Kwestia konfiguracji. U mnie okna przełączają się w momencie
wciśnięcia klawisza Menu oraz alt-strzałki, więc przejżeć można w
dosłownie identycznym czasie (przy takim samym autorepeat klawiatury).

Jak mówiłem - skonfigurowanie identycznej klawiszologii nie jest trudne,
bo tak mam od dawna. De facto różnica jest niewielka i ogranicza się do
techniki podkładowej wyświetlania, albo masz vgacon, albo fb albo
X+xterm. A wzrost wydajności pracy w aplikacjach _tekstowych_ właśnie
jest znaczny, głównie dzięki możliwości bindowania klawiszy do akcji
oraz możliwości dynamicznego zarządzania i alokacji terminali, w
przeciwieństwie do statycznych tty.

> Nie mowiac o problemach z identyfikacja.

Hm? xterm ustawia aktualny katalog (i serwer po ssh), nazwę aplikacji
czy inne informacje w pasku tytułowym. Dzięki temu można wywołać listę
okien i choćby ich było 30, to szybko znaleźć właściwe. Z takiej listy
można sobie też łatwo pozamykać zbędne okienka klawiszem delete.

Ponadto dzięki warstwom można sobie dać jakieś 'always on top' i
pracować na 1 terminalu mając stały podgląd na drugi. Więcej - można
ustawić przeźroczystość i mieć stały wgląd do okna niżej, co przydaje
sie np. przy tłumaczeniu tekstów. O możliwości podpięcia 2 monitorów
(używałem kiedyś, ale mi się miejsce na biurku skończyło i drugi musiał
się przenieść na szafę;>) to już w ogóle można na tty pomarzyć (choć
widziałem jakieś łatki).

> Poza tym same X-y i aplikacje X-owe sa jak dla
> mnie zbyt zasobozerne.

No zależy na czym to uruchamiać. Z topa:

  PID USER      PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND
  440 gotar     16   0  2680  776  644 S  0.0  0.2   0:00.00 /usr/X11R6/bin/xinit -- -nolisten tcp
  441 root      15   0 66208  57m 5164 S  0.0 11.4   2:51.51 /usr/bin/Xwrapper :0 -nolisten tcp
  457 gotar     15   0 11928 6148 4704 S  0.0  1.2   0:04.16 /usr/bin/icewm
  497 gotar     15   0  8212 4080 2180 S  0.0  0.8   0:00.11 /usr/X11R6/bin/xterm -ls

(tak, używam xterma z X11R6, bo Xorgowy ma nędzne kursory).
A mi pamięci potrzeba tylko na elinksa, seamonkey i kilkanaście sesji
ssh, czasem LaTeXa.

> Na fvwm tez sie zdarza po jakims padzie aplikacji.

Pocieszę, że icewm też miewał problemy z focusem:) W tej chwili jest
jeden - przeniesienie aktywnego okna na inny pulpit pozostawia pulpit
pierwotny bez focusa na żadnym oknie.

--
Tomasz Pala <gotar w pld-linux.org>