libcanberra-gtk i segfaulty aplikacji GTK

Jacek Konieczny jajcus w jajcus.net
Sob, 14 Lut 2009, 15:45:22 CET

Witam,

Dzisiaj rano mnie mój laptop nieźle nastraszył: losowe aplikacje
(xfce4-panel, Terminal, firefox) wywalały się z SIGSEGV. Zapusiciłem
metest86 -- nic nie znalazł.  memtest86+ -- pokazał jakieś błędy, ale po
chwili wywalił się z hukiem, raczej memtest86+ zepsuty niż moja pamięć.
Potem jeszcze w Linuksie: memtester i cpuburn. Nic. Odpalam iksy i znowu
mi się aplikacje sypią: Terminal, firefox, xfwm... tragedia. Odpaliłem
parę wysypujących się aplikacji pod gdb... i nic, działają. Ale to nie
rozwiązanie. Włączyłem zrzucanie core... i okazało się, że wszystko
sypie się w jednym miejscu:

Program terminated with signal 11, Segmentation fault.
#0  0xb6b7ea4b in ?? () from /lib/libgcc_s.so.1
(gdb) bt
#0  0xb6b7ea4b in ?? () from /lib/libgcc_s.so.1
#1  0xb6b7f1c4 in ?? () from /lib/libgcc_s.so.1
#2  0xb6b7f2e4 in _Unwind_ForcedUnwind () from /lib/libgcc_s.so.1
#3  0xb7221fb0 in _Unwind_ForcedUnwind (exc=0xb2b8ddc0,
    stop=0xb721fc61 <unwind_stop>, stop_argument=0xb2b8d440)
    at ../nptl/sysdeps/pthread/unwind-forcedunwind.c:100
#4  0xb721fc22 in *__GI___pthread_unwind (buf=<value optimized out>)
    at unwind.c:130
#5  0xb72182bb in sigcancel_handler (sig=32, si=0xb2b8562c, ctx=0xb2b856ac)
    at ../nptl/pthreadP.h:264
#6  <signal handler called>
#7  recv () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/i386/socket.S:105
#8  0xb6b9f508 in ?? ()
#9  0x0000000d in ?? ()
#10 0xb2b8aa60 in ?? ()
#11 0x00002808 in ?? ()
#12 0x00000000 in ?? ()

Czyli może to jednak programowe... ten backtrace nic nie mówi. Zastanawiałem
się, czy robiłem wczoraj jakiś upgrade, abo co. Próbowałem tylko banshee zainstalować...
Nie ruszałem nic związanego z aplikacjami które się sypią.

W końcu doszedłem do tego, co psuło. Wczoraj zainstalowałem sobie, między innymi
gnome-control-center (banshee chciało mieć gstreamera w GConf skonfigurowanego),
a to pociągnęło libcanberra-gtk. Sugerowane było też libcanberra-gnome, ale
tego nie zainstalowałem ze względu na brakującą zależność (już zgłaszałem tu na
liście). Zainstalowane libcanberra-gtk ładowane było do wszystkich aplikacji
GTK. Jak już doczytałem co to libcanberra ma robić, to udało mi się
wykrzaczać aplikacje w powtarzalny sposób: wystarczyło po menu poklikać.

Wywaliłem libcanberra-gtk z systemu i wygląda na to, że pady aplikacji
GTK ustały.

Podsumowując: libcanberra-gtk z Th jest NIEBEZPIECZNE. Albo sam ten
pakiet jest zwalony, albo któraś z jego zależności, albo któraś z
używanych przez to bibliotek (a to coś ciągnie tego tony) kłóci się z
tym, co u mnie aplikacje GTK używają.

Miał ktoś jeszcze takie problemy?

Pozdrowienia,
        Jacek