PLD a deltarpm

Kamil Dziedzic kamil.listy w klecza.pl
Pią, 18 Cze 2010, 09:39:52 CEST

Dnia piątek, 18 czerwca 2010, Marcin Rybak napisał:

> wszystko pięknie i ładnie, jeśli masz ten pakiet u siebie wcześniej
> zainstalowany. W przypadku pierwszej instalacji:
> pakiet + (delty<pakiet) = w ekstremalnym przypadku 2xpakiet - co niweluje
> całą korzyść. Dodatkowo - w tym momencie - trzymamy na ftp tylko aktualne
> wersje, teraz trzeba bedzie trzymać stare + delty do aktualnych - co w
> rowneiz ekstremalnym przypadku - powoduje 2 krotne zajecie miejsca.

Nie no bez jaj. Kurna łopatologicznie. Mam pakiet lol-1.0 wychodzi wersja 1.1.
Na ftp obecnie mamy:
lol-1.0 (100mb)

Po aktualizacji na 1.1 na ftp mamy:
lol-1.1 (100mb)
deltarpm-1.0_to_1.1 (1mb)

User który instaluje pakiet pierwszy raz:
poldek -i lol
Trzeba pobrać 100mb (lol-1.1)

User który aktualizuje (ma w systemie lol-1.0):
poldek -u lol
Trzeba pobrać 1mb (deltarpm-1.0_to_1.0)

Przy aktualizacji oszczędność 99%. Hura!

Wy chcieliście trzymać na ftp stary pakiet i delty ze starego do nowego? Albo
jeszcze lepiej same delty (tylko tak widzę, że mogłaby się pojawić sugerowana
oszczędność miejsca)? Przecież to nie ma kompletnie sensu. Same delty nic Ci
nie dają bo jak nie masz pakietu to go nie zainstalujesz z samych delt. Stary
pakiet na ftp plus delty do nowego - tak samo nie ma sensu bo jak Marcin
wytyka przy instalacji musisz ciągnąć stary pakiet plus wszystkie delty. I nie
w skrajnych przypadkach 2x więcej ale praktycznie zawsze.  Do tego nie ma
opcji, żeby z tych delt nie korzystać (bo nie ma aktualnego pakietu)... nie no
to jest kompletnie bez sensu. Na ftpach nie trzyma się starego pakietu i delt
do nowego a nowy pakiet i delty ze starych wersji do nowej.

Przykładowo w dłuższym okresie na ftp:
lol-1.8
deltarpm-1.7_to_1.8
deltarpm-1.6_to_1.7
deltarpm-1.5_to_1.6
deltarpm-1.4_to_1.5
deltarpm-1.3_to_1.4
deltarpm-1.2_to_1.3
deltarpm-1.1_to_1.2
deltarpm-1.0_to_1.1

Gdzie suma miejsca zajmowanego przez delty jest w przybliżeniu równa wielkości
samego rpm'a (przyjmujemy np., że max 95%).

Żeby też gołosłownym, że są trzymane aktualne pakiety a nie stare to się
wysiliłem i poszukałem w fedorze:
http://ftp.man.poznan.pl/pub/linux/fedora/updates/11/x86_64/
http://ftp.man.poznan.pl/pub/linux/fedora/updates/11/x86_64/drpms/

Pakiet armstrong, aktualna wersja 0.2.6-11. W drpms mamy deltarpmy:
0.2.6-4 to 0.2.6-11
0.2.6-7 to 0.2.6-11

Oni tu trochę inną wersję robienia delt przyjęli - dla końcowego usera lepiej
dla distro gorzej bo trzeba trzymać cały czas stary pakiet i zdecydować ile
wersji wstecz robimy. Mniejsza z tym, idea zostaje ta sama. Trzymamy nowy
pakiet plus delty ze starego do nowego. Tylko tak to ma sens.

--
Pozdrawiam, Kamil Dziedzic