systemd (Re: syslog-ng startowany po bindzie)

Jacek Konieczny jajcus at jajcus.net
Mon Nov 28 22:16:07 CET 2011

On Mon, Nov 28, 2011 at 08:44:04PM +0100, Tomasz Pala wrote:

> Nie trzeba, ale SysV się wyczerpało wraz z rosnącymi możliwościami
> sprzętu oraz liczbą usług, jakie dzisiaj startują.

To akurat rozumiem. SysV musi odejść. Powinien odejść już 10 lat temu.

> Czy akurat to? Skoro upstart to w zasadzie Canonical,

Za każdym kawałkiem oprogramowania ktoś stoi…

> Ale to jest tylko opcja. Docelowo ma zastąpić rc-inetd, które przecież
> robi dokładnie to samo (w 20 implementacjach, tak jak crony).

rc-inetd to akurat od początku był bardzo poroniony pomysł…

> No właśnie szczególnie na serwerach chcę mieć coś normalnego, żeby:
> 1. mieć pewność, ŻE działają (bez pisania kolejnego *.monit),

To jasne. Ale to załatwia i upstart i daemontools i wszystko inne poza
SysVinit i LSB init scripts.

> 2. mieć możliwie szybki start (bo 10 minut czekania to stanowczo za dużo).

No cóż, ja nie zauważyłem, żeby akurat to co odpala init najwięcej
zajmowało. Więcej czasu marnuje BIOS i inicjalizacja kernela. Ale pewnie
co system, to to trochę inaczej wygląda.

> Jak np. dzisiaj sprawdzasz, czy jakieś usługi się nie wywaliły? Bo jeden
> systemctl pokazuje wszystko. A np. squid miał (dalej ma?) 30 sekundowego
> sleepa w stop...

Tak jak pisałem init.d/* to zło i nie ma co z tym dyskutować ;)

> Dałoby się oba, tylko podejrzewam, że upstarta będzie trzeba wspierać, a
> 'skrypty' startowe do systemd zaczną pojawiać się w źródłach (większość
> demonów to trywialne 'odczytaj opcje i sforkuj się' - porównaj te nasze
> init.d). Bo systemd to także jednolity mechanizm upadlania się (znaczy
> demonowania).

W sumie… główny powód dlaczego bym chciał Upstart, to dlatego że to już
mam i działa, a jak w PLD będzie systemd to kupę roboty będę musiał
robić od początku… więc żaden powód jak na całą dystrybucję… ;)

Pozdrowienia,
        Jacek