Migracja serwisów SysV -> systemd

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Tue Jan 24 16:35:08 CET 2012

On Tue, Jan 24, 2012 at 15:23:46 +0100, Jacek Konieczny wrote:

> Czyli zostały dwie opcje:

W zasadzie trzy:

0. olewamy sprawę, jak ktoś zmieni inita, to ten mu uruchomi usługi
SysV; będzie musiał sobie ręcznie włączyć co chce mieć pod systemd.

> 1. Requires(post,preun): systemd-units

To jest najczystsze rozwiązanie - 300 KB dzisiaj nie stanowi problemu na
większości maszyn.

Wersja pośrednia pomiędzy 0 a 1 to po prostu S: systemd-units.

> 2. Magia przy instalacji systemd-units, która włączy wcześniej
> zainstalowane paczki. Może wystarczy 'systemctl enable /lib/systemd/system/*.service'?

Pod * złapie się dużo rzeczy, które są uruchamiane jedynie zależnościami
i nie powinno się ich włączać bezpośrednio. Mogą też być usługi, które
po zainstalowaniu ktoś wyłączył chkconfigiem! Zatem jeśli już
jakakolwiek automatyka, to tylko włączająca to co pokazuje chkconfig dla
domyślnego runlevelu. Ale ja nie widzę takiej potrzeby - nawet bardziej
bezpieczne jest rozwiązanie, w którym administrator świadomie przełącza
każdą usługę z SysV na unit z osobna, a domyślnie nic mu się nie
przełącza, tj. ma zwykły drop-in replacement (z jednym jedynym
zastrzeżeniem: systemd uruchamia SysV z _wszystkich_ runleveli 2-4 i
dodatkowo 5 dla graficznego defaulta).

--
Tomasz Pala <gotar w pld-linux.org>