OT: jak namierzyć przyczynę wysokiego load?

Jacek Osiecki joshua at hybrid.pl
Tue Mar 12 14:37:25 CET 2013

Witam,

Od jakiegoś czasu walczę z niekończącymi się alertami o wysokim loadzie
na różnych serwerach. Konkretniej - to na dwóch, które działają w
tandemie i mają spięte bazy mysql (replikacja) oraz filesystemy /home
(DRBD+OCFS2).

Bardzo często mam sytuacje takie, że load rośnie nagle do wysokich
poziomów rzędu 50-60 - a gdy po 3 minutach dostaję info od nagiosa to
load już jest niewielki lub ma wyraźną tendencję spadkową.

Nie bardzo jestem w stanie namierzyć cokolwiek co by tu mogło wpływać na
wysoki load. Owszem, ruch na serwerach jest (ale śmieszny w porównaniu
z ich możliwościami), ale na pewno nic nie wchodzi na swapa - bo swapa
nie ma :)
top/vtop (serwery mają odpalone po kilka vserverów) nie pokazuje żadnych
procesów które by mordowały sprzęt. Pamięć zapchana nie jest, iostat -x
też nic specjalnego nie pokazuje poza 100% obciążeniem dla drbd0
(co ponoć jest normalne z racji metodologii pomiaru przez iostat). iotop
też nie pokazuje żadnych morderczych procesów.

A, i ważne: mimo wysokiego loadu wszystko działa dobrze - jedynie drażni
alertami nagiosa...

Jakiś pomysł jak namierzyć przyczynę? Co jeszcze dodatkowo sprawdzić?

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua w ceti.pl GG:3828944