The future of i486 arch in Th

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Wed Dec 31 12:03:03 CET 2014

On Wed, Dec 31, 2014 at 01:04:29 +0100, Light-I wrote:

> Się zastanawiam czy gałąź x86_64 zawiera SSE??? 32 bity używam tylko do wine, bo

SSE i SSE2 są rozszerzeniami do IA-32, w AMD64 (skoro Intel się wepchnął w
nazwę IA, to oddajmy firmie AMD co się im należy) instrukcje są natywne.
Dopiero kolejne są opcjonalne - kopiując z manuala gcc:

-march=
broadwell	Intel Broadwell CPU with 64-bit extensions, MOVBE, MMX,
SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, POPCNT, AVX, AVX2, AES, PCLMUL,
FSGSBASE, RDRND, FMA, BMI, BMI2, F16C, RDSEED, ADCX and PREFETCHW

bdver4	AMD Family 15h core based CPUs with x86-64 instruction set
support. (This supersets BMI, BMI2, TBM, F16C, FMA, FMA4, FSGSBASE, AVX,
AVX2, XOP, LWP, AES, PCL_MUL, CX16, MOVBE, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4A,
SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, ABM

Większości z tego nawet nie znam, kluczowe wg mnie jest w ogóle być albo
nie być dla SSE, bo o ile się nie mylę (a chciałbym), to i686 w PLD nie
korzysta nawet z pierwszej, 15-letniej wersji SSE. No ale jesteśmy fajni
i w ogóle, że pozwalamy działać na procesorach sprzedawanych na
kilogramy, może ktoś sobie klaster zbuduje (jak znajdzie jakiś zaginiony
zapas płyt głównych). A jakieś tam automatyczne wektoryzacje i inne
wymysły szatana, po co to komu. Mamy zimy klimat i trzeba dogrzewać!
No chyba że się mylę i SSE gdzieś mamy włączone? bo trochę wypadłem z obiegu...

Może miało to uzasadnienie kilka lat temu, może miało w czasach, gdy GCC
nie generowało samo z siebie tych instrukcji, ale dzisiaj to przerost
puryzmu ("wspieramy wszystko, a nie wybrany podzbiór") nad realiami.

Więc kto używa starego poczciwego Pentium Pro? Na takim z MMX dało się
już obejrzeć film o jakości współczesnej komórki!

--
Tomasz Pala <gotar w pld-linux.org>