login/ssh + /bin/sh - "authentication failure"

Jacek Konieczny jajcus at jajcus.net
Tue Feb 4 14:46:04 CET 2014

On 02/04/14 12:39, Jacek Osiecki wrote:
> Witam,
>
> Ostatnio coś problematyczne się zrobiło PLD przy instalacji od zera...

Co rozumiesz przez „instalację od zera”? Rzeczywiście od zera – nowy
chroot i instalowanie pakietów od 'basesystem', czy jakiś obraz jakiegoś
starego PLD na którym robisz upgrade pakietów?

> Teraz już wiem.
>
> Właśnie instalowałem drugi system i objawy były identyczne. Nie można
> się zalogować/zasshować na roota, ale można na usera i potem su. Tak też
> zrobiłem, po czym sobie przypomniałem że mnie standardowe /bin/sh wkurza
> swoją nieużywalnością i zmieniłem w /etc/passwd na /bin/bash.
>
> I nagle - jak ręką odjął, można się było logować na roota :)
>
> Parę prób - i tak właśnie jest. Przy /bin/sh nie da się zalogować, przy
> /bin/bash jak najbardziej się da. Przy innych niż root userach jest
> identycznie.

Jak wygląda Twój /etc/shells ?

Upgrade ze starych paczek PLD był, a może wciąż jest zepsuty i gdy mksh
zastępuje pdksh, to wywala '/bin/sh' z /etc/shells. Przy instalacji od
zera nie powinno się to zdarzyć, chyba że pętla w zależnościach wymusiła
idiotyczną kolejność instalacji pakietów i zabrakło czegoś do
uzupełnienia /etc/shells. Ale to powinieneś widzieć instalując pakiety,
bo na pewno wykrzaczyłoby się z jakimś komunikatem błędu.

Pozdrawiam,
	Jacek