64-bitowe binarki w /usr/lib

Adam Osuchowski adwol at zonk.pl
Wed Jun 28 10:09:09 CEST 2017

Tomasz Pala wrote:
> Wg mnie bałagan, ale akurat git-core nie jest dobrym przykładem - te
> liby przychodzą w pakiecie zawierającym binarkę gita i to są bardziej
> jego (prywatne) moduły, niż biblioteki współdzielone.

Ale to jest dokładnie ten sam przypadek co np. dovecot (znalazło by się
jeszcze parę innych). On też ma swoje własne binarki/biblioteki
nieprzeznaczone do użycia wprost przez kogoś/coś innego i ma je w
/usr/lib64/dovecot. I tego dotyczyło moje pytanie. Bibliotek współdzielonych
na 64-bitowym systemie nikt raczej nie będzie wrzucał do /usr/lib, bo linker
dynamiczny i tak ich tam nie będzie szukał więc byłyby wówczas bezużyteczne.

> Ktoś mógłby argumentować, że na tym się multiliba nie robi.
> Coś jak /usr/lib/rpm.

rpm może i jest sesnownym przykładem bo to jest część core'a systemu,
ale imho git to jest aplikacja jak każda inna.

> W Fedorze np. to leży w /usr/libexec/git-core i gdybyśmy chcieli mieć
> porządek, to również tak powinniśmy to zorganizować:
>
> https://refspecs.linuxfoundation.org/FHS_3.0/fhs/ch04s07.html

Myślałem na libexeciem ale doszedłem do wniosku, że jeszcze jeden
potencjalny katalog wprowadziłby jeszcze większy bałagan.