pwdutils => shadow = problem z "kropką" w user/group

Maciej Kędzierski pld-devel-pl-list at vip.server.pl
Fri Jan 7 10:40:47 CET 2022

Witam,

Przy niedawnej aktualizacji systemu została wymuszona przez dystrybucję
zmiana pakietu pwdutils-3.2.19-7 na shadow-4.8.1-1, odpowiedzialnego za
zarządzanie użytkownikami w systemie. No i pojawił się problem.

Nie można zakładać użytkowników i grup, które w nazwie mają 'kropkę".

Próba założenia takowych kończy się błędem:
# useradd testowe.konto
useradd: nieprawidłowa nazwa użytkownika 'testowe.konto'

# groupadd testowe.konto
groupadd: 'testowe.konto' is not a valid group name

Podobne komunikaty są przy "pwck", "grpck".

Jak to obejść, bo mam z tym "mały" problem?
Z tego co poszukałem, to inne dystrybucje wykorzystują do tego jakieś
patche.

Nie można wrócić to pwdutils, bo nie ma go w pakietach, ale co ciekawe
jest na serwerze git (2021-12-08 Arkadiusz Miśkiewicz  Release 8 (by
relup.sh) master auto/th/pwdutils-3.2.19-8).

Pozdrawiam
MK