Błędy w instalatorze (raczej grube)

Pią, 10 Sty 2003, 02:29:43 CET

On Thu, 9 Jan 2003, Michal Moskal wrote:
[..]
> Jeśli do partycjonowania i tak chcesz najpierw ten dysk oglądać to po co
> partycjonować na dwie raty? To jest zrobione w dwóch kawałkach, żeby
> można było ten konfig przygotować nie widząc docelowej maszynki, albo
> dla kilku maszynek. Anyway: albo zakładasz partycje od zera (co można
> zrobić wsadowo), albo robisz to ręcznie (co chce robić większość
> użytkowników, ze strachu o swoje dane).

Nawet jeżeli nie jest to robione od zera to i tak można to zrobić wsadowo.

Zauważ .. po co jest Ci potrzebna informacja o dosępnych dyskach, tym czy
masz je czyścić jak wgóle dzielić ?
To są wszystko informacje potrzebne nie dla bach installera który wszystko
wykonywać powinien w ciemnio tylko dla programu szykującego parametry
podziału. Żebyś mógł obrabiać interakcyjnie zasoby dyskowe musisz najpierw
ściagnąć informację o tym co mozesz dzielić. Żebyś mógłdzielić dobzre zbyś
wczęniej wiedział czy możesz dzielić bez uwzględnienia obecnego podziału
czy masz to uwzględniać .. i to wszystko.

Jeżeli batch installer bedzie robił to co ma robić jak to było zakładane
od początku w ciemno nie musi zbierać statusu dostępnych zasobów dyskowych
.. poprostu próbuje wykroić konkretne kawałki weług przepisu.

Jeżelie narzędzie wspomagające dzielenie ma mieć nawet jakieś błędy
(początkow) i może wiązać się to z jakimś ryzykiem utraty danych to to nie
powinno usprawiedliwiać tego żeby nie próbować tego podejmowac właśnie w
taki sposób bo rozumiem że dzielac na bierząco jest to wykjonać prościej
bo nei tzreba wykonywać odpowiednicj kalkulacji .. i chyba dlatego to Ci
się nie za bardzo podoba (?) :)

> Co nie działa, w którym momencie, i gdzie jest installer.log/conf?

w /ar/log/installer wpada po kolej ładowanie:
- scsi_mod
- scsi-low-mod (aic7xxx),
- sd_mod
- ide-mod, ide-probe-mod, ide-disk
- parted
i ostanie dwie linijki:

 saved part #1 /dev/md0 on / ( MB, ext2)
 saved part #2 /dev/md1 on /home ( MB, reiserfs)

Przy rozpoczęciu instalacji całosć wykłada się komunikatem:

dest_devices: musi być podana wartość

Ciekawe .. cofnałem sie do wybiru urządzeń jeszcze raz i wybrałem jeszcze
raz /dev/sd{a,b,c,d}. Po wyjściu zajrzałem do /etc/installer.conf .. hmm
w dest_devices jest tylko /dev/sda (wtf ? ;>) -> cofnięcie -> krok 7:
ustaw partycje ręcznie -> czy chcesz zachować urządzenia docelowe z:
/dev/sda ? -> Nie -> zaznaczam ponownie /dev/sd{b,c,d} -> opuść ten
program -> nadal w dest_devices jest tylko /dev/sda :>
-> e3 /etc/installer.conf i dodanie brakujeacych /dev/sd{b,c,d} w
dest_devices.
krok 20: run -> po załadowaniu potrzebncyh mod/pkg całść kończy się na:

*** Sprawdzam istniejace partycje
*** Kasuję i tworzę nowe partycje (jeśli potzreba)
    Tworże urżadznia RAID
mkraid: not found
*** runing mkraid --force --/tmp/raidtab /dev/md0

Przy ładowaniu mod/pkg nie było ładownia md-pkg.
Nie patrzyłem jeszcze co faktycznie wyzwala ładowanie md-pkg, a w
okolicach tego najwidoczniej jest błąd.

Trochę innych jeszcze rzeczy .. :)

W okienku dialogowym przy dzieleni udysków pojawia się swormułowanie
"Stwórz macierz RAID". Lepiej chyba by było "Stwóż wolumen soft RAID" lub
jeszcze lepiej "Załóż wolumen soft RAID" (?)

Instalacja od początku: przy podziale wybrałem że chcę operować na
czterech dyskach /dev/sd{a,b,c,d}. Zapomniałem ustawić na jednym z
wolumenów systemu plikowego (dobrze żeby tego typu weryfikacja pprawności
była podejmowana po wykonaniu konkretnego kroku a nie na końcu całości)
pzrez co musiałem się cofnać i w tym momecie dostałęm pytanie czy chcę
wybrać tylko sda czy coś jeszcze, Konkretnei pytanie jest bardzo niejasne
i raczej pod tym tekstem czytajacy bedzie rozumiał coś unnego (dużo
bardziej niebezpiecznego). Pojawia się (mi konkretnie) tam pytanie "Czy
chcesz zachować urządzenia docelowe z: /dev/sda"

1) powinno być pamietane co wybrałem wcześniej (dest_devices="/dev/sda
   /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd"). Nie mam pojęcia dlaczego przy piwrwszej
   dzisiejzszej próbie nie cjhcało mi zapamietać wszystklich czterech
   urzadzeń i całosć zatrzymywała sie tylko na /dev/sda

2) trzeba poprawić tekst tego pytania żeby był jasny (nie mam pomysłu jak
   to sformułować ale przyznam się że gdybym nie robił tego na kompie na
   którym jeszcze nic nie mam bałbym się wybrać "Tak" :).

Bez tego po każdym cofnieciu muszę także na nowo konfigurować co ma być
na dwuch wybranych przezemnie /dev/md bo po każdym takim cofnięciu każdy z
nich zamiast składać się z cztech części skąłda się tylko z kawałka na
/dev/sda.

A .. jeżli na to pytanie o "zachowanie" odpowiem "Nie" to będę mógł
doznaczyć /dev/sd{b,c,d} i nie tracę ustawień soft RAID czyli wygląda że
tracone jest coś tu tylko pierwszej cżęści sktyptu wspomagajacego
dzielenie (najwidoczniej nie są mu przekazywane obecne w
/etc/installer.conf::dest_devices).

Kolejna sprawa do co sprawdzań. Wspomaganie podziału mogłoby sprawdzać
moint pointy i czy nie są one podublowane i to też powinno się odbywać
przy próbie wyjscia z dzielenia, a nie dopiero rozpoczęcia batch
installera.

[..]

> Nie ma, jest takie normalne linkowane z glibc.

Dobra czyli to trzeba dorzucić do TODO :)
Jeszcze jedno. Pakiet dobzre jakby się nazywał jednak pciutils a nie tylko pci.
Chodzi o to żeby było łatwiej odgadnac o ile ktoś by próbował odganać
nazwę na podstawie nazwy rpm-a :)
Podobny pakiet trzeba będzie zrobić z usbutils.

> Można, ale dla wybielacza?

Dla Ra także. Za miesiać, dwa wypuści się kolejną wersję Ra i mogłoby
spokojnie zawierać już instalator z także tą korektą.

> Niektóre pakiety są ładowane w /dest/tmp/installer (czy coś koło tego),
> więc mogą po załadowaniu w pewnych sytuacjach zniknąć (po wywaleniu
> /dest w /dev/kosmos), ale ogólnie pomysł mi się podoba.

Dlatego żaden pakiet nie powinien instalwoać nic w /dest.

Jeszcze jedna uwaga jaka mi się nasunęła co do początkowej sekwencji
czynniści. Od począku przy wybraniu czarodzieja pojaiwaja się:

1) krok 1: witaj w czardzieju :)
2) krok 2: źródło instalacji: cdrom, net (ftp/http), nfs, hdd,
   przy wybraniu net pojawia się w nasepnym kroku:
3) krok 3: podaj URL,
4) krok 4: konfigurowanie karty sieciowej [1],
5) krok 5: czy statyczne parametry czy DHCP ?
6) krok 7 [2]: ustawianie wolumenów do /dest,
7) pytanie ""Czy chcesz zachować urządzenia docelowe z: <>" (tu już
   wiadomo że jest jeden błąd o ile ktoś się cofa :)

i tu dpiero następuj faktyczne konfigurowanei sieci i dociagnie
potrzebnych kawąłków pkg/mod.
Możnaby to nieco przekonstruować:

4) krok 4: konfigurowanie karty sieciowej z zaznaczniem że chce się
   konfigurować z użyciem DHCP (check box) i w razie niewybrania dhcp:
5) krok 5: konfigurowanie parametrów interfejsu sieciowego.

Zaraz po tym próba skonfigirowania interfejsu sieciowego, dosiagniecie
net-pkg i dopiero tutaj wybranie skąd (URL) chce się instalwoać i
dalej cała reszta z konfigurowaniem /dest itd.
Moze jeszcze wybór URL mógłby zostać przed podniesieniem interfejsu
sieciowego.

Chdzo o to żeby interfejs sieciowy w całej tej sekwencji był wcześniej
podnoszony. Mieć to będzie znacznie dla kogoś kto możliwie szybko np.
będzie chciałby np. awaryjnie pdnośic system z pomcą instalatora.
detekcja ide/scsi jest robiona automatycznie czyli na pewno też można pzry
okazji podnoszenia interfejsu i dociagania net-pkg dociagnać to rzeczy do
ide/scsi.
Korzysz tego jest taka ze mając załadowane już modułu scsi/ide/hw_raid
można pokazać listę urządzeń które bedzie się dzielić .. i tylko to co
rzeczywiści zostało wykryte, a nie tak jak teraz żeby trzeba było jeszcze
ręcznie wybierać z czego bęzie się dzielić z listy zawierajacej wszystkie
możliwe nazwy /dev/*.

Co do wyboru z czego się wydziela to przy uwzglęnieniu powyższego po
wybraniu teorzenia mnowej partycji/slice-a fopiero tu powinna pokazać sie
lista dosepnych urządzeń i to tylko tych na których jest jeszcze wolne
miejsce.

To nie są duże znamy ale zanim sie za nie zbiorę wolałnbym żeby jeszcze
przynajmnie ktoś nad tym się chwile zastanowił.

[1] - mam trzy karty sieciowe: e100, 3c95x i e1000. Wykryte zostały tylko
pierwsze dwie i zapewne wyniak to z tego że jeszcze nikt nie próbował
insytalować po GE :)
Niemniej jest tu inny błąd jeszcze: przy kroku 4 zostałem poinformowany,
że mam do wyboru możliwość załadowania e100 i 3c95x. Jezlei jnawet
wybrałem nie mofuł "auto" tylko "3c95x" to i tak była inicjowana tylko
e100. Coś tu takze jest nie tak.

[2] - przed tym a po załadowaniu modułów ide/scsi/i2o/łotewer staje się
możliwe autmatyczne zainicjowanie/ściągnięcie konfiguracji /dev/md* dzięki
temu po tym będzie mozliwe umieszczenie ich w liście dosepnych juz
wolumenów.
Także wjak widać jest conajmniej już drugi powód żeby ładowanie modułów od
zasobów dyskowych przenieść przez krok w którym konfiguruje się /dest.

Wydaje mi się że dla ułatwienia instalacji z użyciem DHCP możnaby
spróbować po DHCP przekazywać także źródło insytalacji.
Inicjalny instalaer.conf mógłby być tu dosępny także po TFTP. Spróbuję się
rozwjrzeć za tym co jest tu potrzebne (i w razie czego żeby takze po TFTP
mozńa było zrzucić instalar.conf :)

Na pewno jeżeli instalator będzie coś takiego wspomagał to powinno to ciut
przyśpieszyć prace nad samym instalatorem :)

Jeszcze jedno co właśnie widze na ekranie. Krok 19. Na dole pojawia się
linijka "Urządznie bootloadera" sklejone z linią poleceń w której
inicjalnie jest "auto" .. brak jest odstępu :)

Na razie to tyle :)

kloczek