QoS w rc-scriptach

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Wto, 13 Sie 2002, 10:12:04 CEST

On Mon, Aug 12, 2002 at 07:14:03PM +0200, Arkadiusz Miskiewicz wrote:
> [...]
[...]
> Anyway chciałbym zrobić to w stylu:
> - egress: ograniczenie pasma + sfq na końcu
> - ingress: tu nie ma wyboru, zwykły filtr ingress, z imq się bawić
>   nie będziemy
[...]
> Lepsze było by htb (które ,,jest połączeniem'' cbq+tbf) ale htb
> jest wg bluesa bardzo nieefektywne (htb2), a z tego co mi wiadomo
> b. efektywnie jest htb3 ale jest (nadal) mało popularne.
>
> Ogólnie było by:
> QOS_EGRESS=jakies pasmo downstream"
> QOS_INGRESS="jakies pasmo upstream"
> i to wszystko.
>
> Krótko mówiąc - jak najlepiej zrobić ograniczenie pasma + sfq
> na końcu dla interfejsu? Ideas?
>
> Mnie się niestety wydaje, że tylko htb+sfq przejdzie ;/

Ale o co chodzi?

Jeżeli chodzi o konfigurację interfejsu, to mamy teraz parametr "QDISC"
w plikach ifcfg-* i podstawowe rzeczy to załatwia (teql/sfq/tbf). Ta
funkcjonalność działa i niechciałbym żeby znikła. Robienie czegoś więcej
per-interfejs (w plikach ifcfg) IMHO nie ma sensu, bo będzie to albo
i tak stanowczo za mało do większości zastosowań, albo zbyt skomplikuje
pliki ifcfg. Ewentualnie widziałbym coś takiego jako dodatkowy
mechanizm.
Jeśli chodzi o wydajność HTB, to AFAIK problem jest dobiero, gdy jest
dużo klas, a z tego co widzę, to chcecie jedną klasę zrobić.
Jeśli chodzi o IMQ, to nie widzę powodu, żeby to olewać. Jeżeli
powstanie jakiś mechanizm do obsługi QoS w rc-scripts, to IMQ powinno
być po prostu traktowane jako jeden z interfejsów.
Mimo wszystko uważam, że jednak nie ma co tego QoS pakować do rc-scripts
(poza tym co jest). Bo powstanie jakiś ograniczony albo zagmatwany
interfejs, a i tak każdy kto będzie chciał jakieś sensowne QoS u siebie
zrobić, to będzie pisał swoje skrypty. I będzie się musiał dodatkowo
martwić, jak to zrobić, żeby to współgrało z tym co rc-scripts próbuje
zrobić.

Pozdrowienia,
        Jacek