lp: EACCES, a chyba jest OK?

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Pon, 2 Lip 2001, 18:58:02 CEST

On Mon, Jul 02, 2001 at 06:32:25PM +0200, Michal Kochanowicz wrote:
> Cześć
>
> lp przy próbie drukowania dostaje EACCESS:
> open("/dev/lp0", O_WRONLY|O_APPEND|O_NOCTTY) = -1 EACCES (Permission denied)
> Tym czasem:
> # ps axu | g lp
> lp        3938  0.0  0.2  2528  368 ?        S    18:16   0:00 lpd Waiting
> oraz:
> # l /dev/lp*
> lrwxrwxrwx    1 root     root            3 kwi 28 21:50 /dev/lp -> lp0
> crw-rw----    1 root     daemon     6,   0 maj  5  1998 /dev/lp0
> crw-rw----    1 root     daemon     6,   1 maj  5  1998 /dev/lp1
> [...]
Większość procesów którym można ustawić uid nie ustawia sobie grup tego
użytkownika. Tak jest chyba ze wszystkimi inetd i kilkoma innymi
serwisami. IMHO to bez sensu, bo trudno ustawiać sensownie uprawnienia
(ja np. chciałem dać kilku usługom, chodzącym spod różnych użytkowników)
dostęp do kluczy/certyfikatów SSL i jedynym rozwiązaniem okazywało się
zmienianie primary group.

A co do lpd, to /dev/lp* powinno być root.lp

Pozdrowienia,
        Jacek