Alternatywa dla qmail'a

Artur Frysiak wiget w pld.org.pl
Czw, 28 Mar 2002, 18:19:24 CET

On Thu, Mar 28, 2002 at 05:48:44PM +0100, Jacek Konieczny wrote:

> Później obejrzałem postfixa. Już wcześniej mi się nie podbał. Właściwie
> na okrągło na liście pojawiały się opisy różnych z nim problemów,
> głównie chodziło o patch IPv6, na którym raczej by mi zależało.

Problemy z łatą IPv6 powstały na skutek różnych prób pobrania informacji o
interfejsach/adresach IPv4 i IPv6. Rozwiązaniem było by napisanie własnych
funkcji które to robia (a właściwie jedynie getifaddr()) i nie używanie tej
z USAGI.
Zerknij na komentarz przy wersji 1.78 postfix.spec.

> Po przejrzeniu dokumentacji nie mam wiele lepszego o nim zdania. Co
> prawda w przeciwieństwie do exima jest trochę lepiej (IMHO)
> zaprojektowany i nie wymaga suid-root, ale jak widzę że głównym
> założeniem twórców postfixa jest kompatybilność z sendmailem to mnie nie
> zachęciło.

Kompatybilność z sendmailem jest tylko na poziomie /usr/lib/sendmail i jego
zachowania jako strzykawki listów do kolejki.
Inna wyszała "przy okazji", ale nie jest priorytetowa itp.

> W dodatku cała ta dokumentacja jakoś tak jest napisana, że
> właściwie nie wiadomo o co chodzi. No i plik konfiguracyjny: wszystko
> w jednym i do tego bez jakiejkolwiek struktury (w przeciwieństwie do
> exima).

Bo plik ten jest w miare prosty i daje sie w znacznej części obrabiać przy
pomocy postconf (man postconf, hint: -e).

> Bolesne jest to że trudno się wczepić gdzieś w środek postfixa, aby
> zmienić sposób jego działania (dla np. antywirusa). W qmailu było to
> bardzo proste, a w eximie wydaje się zbędne, bo on sam wszystko umie.

Ależ bardzo ładnie daje się podpiąć antywirusa.
Polecam
http://www.postfix.org/addon.html
oraz
/usr/share/doc/postfix-*/FILTER_README.gz

Artur Frysiak
http://www.pld.org.pl/